The Last of Us slaví dekádu!

Článek od: Marek - 14.06.2023

Průzor omezuje rozhled. Na tváři cítím lehké brnění při každém výdechu, kdy se rozvibrují tenká gumová těsnění výdechů polomasky. Mám to však snadné. Drobné chomáčky plísně jsou bílé, nehrají oranžovými odstíny. I kdyby maska náhodou netěsnila dokonale, při nejhorším se rozkašlu jako před chvílí, kdy jsem si jich poprvé všimnul. Pár tahů savem a je po milé malé houbičce. To přeživší ve světě hry The Last of Us mají výrazně tvrdší chléb. Již deset let!

Tím bychom měli základní rozřazení hotové. Jaké, ptáte se? Inu, pokud jste byli právě překvapeni, pravděpodobně jste poznali příběh nerudného Joela Millera a oprsklé Ellie Williams teprve před pár měsíci. Snad vás nalákaly upoutávky, možná jste naskočili na vlnu, která pohltila i média, od nichž byste to jindy nečekali (říkal někdo Respekt?). Každopádně se sluší v tento významný den připomenout, že pro fanoušky konzole PlayStation vše začalo právě před deseti lety. Dne 14. 6. 2013 byla do prodeje uvedena zbrusu nová PS exkluzivní značka studia Naughty Dog, do té doby známého pro své převážně barevné a veselé hry.


Titulní strana dobového katalogu JRC GAMECENTRUM. Ano, jsem sysel.

Jednalo se o překvapivý krok. Studio získalo své ostruhy sérií Jak and Daxter, aby pokračovalo výpravnými tituly Uncharted, které jsou pro neznalé takovou kombinací Flynna Carsena a Indiany Jonese. Ačkoliv se příběh Uncharted odehrával v na pohled pěkných kulisách (barvité džungle,  starodávné chrámy, muzea, galerie) a hlavní hrdina i společníci byli sehraná sympatická parta, někteří členové studia považovali příklon k násilnější hratelnosti za nevhodný a raději odešli buď ze samotného slibného projektu, nebo ze studia obecně. A tento tým se nyní snaží o hru zasazenou do postapokalyptického prostředí? Nehledě na skutečnost, že většina popkultury začínala být tématem zombie přesycena. The Last of Us vypadalo zajímavě, ale přes působivé prezentace kolem něj panovala příliš silná aura nejistoty.


A takto to vypadalo uvnitř. Sběratelské edice ve slevě před vydáním?! Kde ty časy jsou...

O pár týdnů a nepočítaně ocenění později si herní svět uvědomil, že získal titul, který nastavil zcela novou laťku příběhovým hrám. The Last of Us bylo dospělé, mistrně zahrané a emotivní bez zbytečného patosu. Jistě, ozývaly se i hlasy, které poukazovaly na podobnost s o pár let starším filmem The Road natočeným dle stejnojmenné knihy amerického spisovatele Cormaca McCarthyho, jenž za tento titul získal Pulitzerovu cenu. Ani ty však nic nezměnily na kultovním postavení klasiky, které The Last of Us v herní komunitě získalo. Každý rok se například "slaví" tzv. Outbreak Day (den propuknutí nákazy), jenž v tomto fiktivním světě připadá na 26. 9. 2013 a je doprovázen exkluzivními oznámeními o dalším směřování značky.

"Seriálové nadšence" jsem snad trochu zmátnul rokem 2013, vždyť se v prvním dílu skvěl rok 2003! Inu, tuto změnu tvůrci podstoupili proto, abychom si mohli představit, co pro nás znamená takových dvacet let, které dělí počátek nákazy a hlavní příběh seriálu (potažmo hry). Vězte však, že původní data jsou 2013 a 2033. Jsem zvědavý, jak si s tímto posunem poradí v druhé sérii, pokud bude pokrývat události druhého dílu. Nejen symbolický motiv v něm totiž hrají skladby, které byly vydány například jen pár týdnů před výše zmíněným Outbreak Day.

Závěrem nezbývá, než popřát značce mnoho úspěchů a přízeň fanoušků, jejichž řadami značně zacloumalo vydání pokračování v roce 2020. O tom zase někdy jindy. Ale brzy!

(pozn.: Cormac McCarthy zemřel 13. 6. 2023 ve věku nedožitých 90 let, v předvečer dnešního výročí. Uctěme prosím jeho památku tichou vzpomínkou.)
 

Přidat komentář