RECENZE: Daniel Abraham, Stíny v létě (čtvrtá recenze)

Článek od: Jan Pechanec - 05.01.2010

Stíny v létě Daniela Abrahama. Zní to jako skutečné léto plné příslibů a očekávání, zvlášť když se jedná o další, již třetí, knihu z edice Moderní díla fantasy nakladatelství Laser-books. Daniel Abraham, čerstvý čtyřicátník, knihu napsal v roce 2006 jako první díl tetralogie Kvartet vysoké ceny, což je pouze dalším z, čím dál častějších, důkazů efektivity našich nakladatelů.

Ponořme se tedy do časů a míst vysněných autorovou fantazií a odhalme roušku tajemství obklopující svět bývalého císařství, který kvete obchodem a nad jehož prosperujícími městy se stahují tmavá bouřková mračna oznamující příchod změn a konec jedné etapy dějin přející podnikání a míru.

Otah Machi je synem s modrou krví, který se nikdy neměl zúčastnit bratrovražedného boje o dědictví svého otce, ale osud (spíše rodina) mu určil úděl budoucího básníka – čaroděje schopného svázat a zhmotnit myšlenku andat, které by mohl vládnout. Třeba podobnou té, která dostala jméno Bez-semen - díky níž získalo město Saraykeht statut nedotknutelného. Jeho příběh ve škole budoucích básníků však záhy opouštíme, abychom byli svědky podivného obchodu a intrik, jejichž jediným smyslem je zbavit svět Bez-semene a jeho pána básníka Hešaie. Vše v „nejhlavnějším z federace měst“ khaiem – Saraykehtu.

Obchodník Marchat Wilsin se stane loutkou, která má dopomoci ke zničení dvojice básník/andat. Jistým zámořským zájmovým skupinám, a nejen jim, překáží nedotknutelnost měst khaiem. Bez-semen totiž zaručuje jejich ekonomickou nadvládu. Dokáže zapříčinit potrat stejně snadno jako bavlnu zbavit plodnic, avšak pouze z vůle svého pána, který zase podléhá shovívavosti vládce města. Obětí intrik se stane nevinná dívka z Nippu. To vše jsou však drobné nitky celistvého příběhu plného lidství.

Abraham upletl vskutku komorní příběh, který se šine kupředu s vytrvalostí zvolna plynoucí řeky, jejíž skutečná síla se pozná až při jarních záplavách. V létě však bezpečně unáší všechny lodě líně kupředu. Nehrozí žádné nebezpečí, jak by vám mohla ublížit. Pokud do ní nespadnete a neumíte plavat nebo vás nezaskočí - v jejím odlehlém, klidném rameni - piráti.

Za nejsilnější klady příběhu považujme zručné spřádání příběhu či vývoj a jednání postav. Výše jsem uvedl jen několik z nich, přesto každý z aktérů má své pevné místo, bez kterého by nejspíš vzniklo odlišné vyprávění. Během relativně krátkého období si jednoho každého hybatele děje představíte jako osobnost, jejíž jednání je dáno prožitým životem a nadcházejícími situacemi. Nečekejte laciné popisy a klišé v podobě atribuce jednotlivých vlastností. Hrdiny poznáváte při čtení stejně přirozeně jako dýcháte. Zejména proto vám nepřijde proti mysli nenaplněný Amatin vztah, ani vzájemná nevraživost Hešaie s Bez-semenem, nebo tragický milostný trojúhelník.

Verdikt je jasný: Příjemné čtení vhodné k vychutnání si krásy jazyka a rozplétání nepříliš zauzleného příběhu ve vás vyvolá pohodu, kterou se rádi necháváme ukolébat obzvláště za dlouhých zimních večerů. Knihu lze doporučit sečtělejším milovníkům literatury, kteří si přejí text opravdu prožít a nespokojí se s plochou akční podívanou.

Stíny v létě
Abraham, Daniel
Překlad: Karel Makovský