RECENZE: Guy Gavriel Kay, Letní strom - Fionarská tapisérie 1

Článek od: Jindra Střelec - 20.01.2010

Přestože první část trojdílné Fionavarské tapiserie, Letní strom, vyšla už v polovině loňského roku, zaslouží si tato kniha připomenutí minimálně ze dvou důvodů. Za prvé se jednalo o jednu z nejlepších fantasy knih, která se na našem trhu v loňském roce objevila a za druhé figuruje díl druhý, Věčný oheň, v letošním edičním plánu nakladatelství Argo.

Pětice studentů Torontské univerzity netuší před zahájením vyhledávané přednášky o keltské historii, jaký osud a spád naberou jejich životy po jejím skončení. Přednášejícím totiž není nikdo jiný než Loren Stříbroplášť, který po Zemi čas od času putuje jako uznávaný historik. Nyní má za úkol přenést pětici poutníků na půdu Fionavary, aby se zúčastnili oslav k příležitosti padesátiletého vládnutí brenninského velekrále Ailella. Již od počátku je ale jasné, že ne všichni Fionavarští jsou přesvědčeni o prospěšnosti Lorenovy cesty a jeden z přívrženců Rakotha Maugrina, jenž je zosobnění temných sil, pronásleduje věhlasného mága až do našeho světa.. Přisluhovače zla si tak musí vzít na starost mágův průvodce, obávaný bojovník a zřídlo jeho moci, kdysi král trpaslíků Matt Sörren. Od začátku je tedy jasné, že pokud se pětice pozemšťanů rozhodne k návštěva magického světa, nemusí je čekat pouze čtrnáctidenní hodokvas a zábava ale také pořádná dávka napětí.

Už první okamžiky, které na Fionavaře prožijí, ukazují, že právě jejich přítomnost není pouhou náhodou. Vše se navíc zkomplikuje, když je jeden z pozvané pětice ztracen při přenosu. Netrvá však dlouho a všichni do jednoho jsou zataženi do intrik a vnitřních třenic uvnitř Brenninu i plánů božských mocností. Každý z přenesených tak má svojí nezastupitelnou roli, i když jí někteří nejsou zpočátku ochotni akceptovat.

Na rozdíl od novějších knih (Tigana, Píseň pro Arborne) Guy Gavriela Kaye není Letní strom parafrází na nějakou dějinnou etapu z naší historie, ale svébytná klasická fantasy. Klasická v tom slova smyslu, že předkládá neustále se opakující souboj mezi dobrem a zlem, aniž by ale příliš zjednodušovala jednající postavy do podoby bílých a černých figur šachové partie, která směřuje k předem očekávanému výsledku. Na jedné straně sice stojí Rakoth Maugrin jako ztělesnění zla a na straně druhé Loren Stříbroplášť a jeho druhové, ale ani oni se nemohou spoléhat jen na vlídné slovo a nemohou za všech okolností brát ohledy na druhé. Na to je v sázce při této hře příliš mnoho. Fionavara je totiž prvotním světem, jehož nedokonalým obrazem jsou všechny ostatní, tedy i naše Země, je zabydlena množství mýtických tvorů, jejichž předobraz můžeme u některých spatřovat v Tolkienově Pánu prstenů, a její bohatá historie je protkána osudy mocných válečníků i skutky bohů. Kombinace toho všeho, spolu s mistrným vypravěčským uměním Guy Gavriela Kaye pak tvoří dokonalý celek, v jehož průběhu čtenář narazí na mnoho odkazů k budoucím dějům i událostem, které již byly vetkány do osudu světa. Příkladem toho může být i osud Kimberly Fordové, která jako první z pětice našla právě na Fionavaře své skutečné poslání.

Ne každý autor dokáže skloubit opravdovost našeho světa s reáliemi fantasy příběhu. Autorovi se to však beze zbytku podařilo a i když je pětice pozemšťanů stále lidmi s moderními zkušenostmi a náhledem na život, nepůsobí jejich počínání v obdobě středověkého světa nijak rozporuplně. Zde, snad poprvé a naposledy, je možné se nad knihou trochu pozastavit. Na to že se jedná o univerzitní studenty exaktních oborů, přijímají Kimberly, Jennifer, Kevin, Paul a Dave existenci Fionavary až příliš ochotně a bez nejmenších pochybností. Je ale pravdou, že stejně jednoduše dokáže díky vypravěčskému mistrovství přijmout její existenci i samotný čtenář. Zpočátku působí trochu zmatků i představení a charakteristika jednotlivých postav, které se odehraje na velmi malém prostoru v samotném úvodu knihy. Četba tak vyžaduje opravdu velkou pozornost, a to nejméně do doby, než se jednotlivý hrdinové více vyprofilují a osamostatní.

Kromě samotné literární kvality zaslouží kniha pochvalu i po stránce svého provedení. Vázaná kniha s přebalem, kterému dominuje zdobně vyvedené autorovo jméno a ilustrace Johna Howeho rozhodně bude ozdobou každé knihovny a svědčí o tom, že edice Fantastika se v Argu rozjela ve velkém stylu.

Závěrem tak lze snad jen říci: „Umně utkáno,“ a těšit se na další knihu Fionavarské tapisérie.

Letní strom
/The Summer Tree/