RECENZE: Alan Moore, David Lloyd, V jako vendeta

Článek od: Petr Simcik - 28.06.2010

Přesně v den Guye Fawkese začíná děj dystopického grafického románu V jako Vendeta. Sledujeme dívku Evi, která se i přes zákaz vycházení vydává do ulic nočního Londýna. Je zima, ale ona se třese spíše hanbou, odhodila poslední zbytky sebeúcty. Není co do úst a zbývá jediné...
"Pane, Nechtěl byste se mnou spát, ehm, za peníze," zeptá se roztřeseným hlasem.
Chyba! Muž vytahuje průkaz. Nyní je jen na něm, zda z toho vyvázne alespoň živá. Obestoupí ji hlouček mužů.

V tom jim za zády zazní několik slov z počátku Shakespearova Macbetha.

Ta samá ulice o několik vteřin později. Je plná sténání umírajících, nadávek, krve a dýmu.
... o několik chvil později na střechách starého Londýna.

Remember, remember,
the fifth of November,
The gunpowder treason and plot.
I know of no reason
why the gunpowder treason
should ever be forgot.

Co začal Guy Fawkes v roce 1605, dokončil muž známý jako V o 392 let později. Parlament, budova, první ze symbolů, přestal existovat. Pro V a hlavně pro vás je to začátek...
Začátek pomsty. Začátek konce fašistického režimu. Začátek Vendety.

V jako Vendeta je mistrovské dílo Alana Moora. Je psána pod silným dojmem politické situace v Británii osmdesátých let. Jedna z vysněných demokracií, za kterou ji považovala většina obyvatel Československa se v té době potýkala s řadou zásadních otázek občanského soužití a lidských práv. Homosexualita, AIDS, první pokusy o vytvoření lidmi tolerovaného velkého bratra, policejní kamery.
Ale zatímco v našem světě je velký bratr přísně kontrolován, Elton John se mohl legálně oženit a s AIDS se perou týmy vědců po celém světě, ve V jako Vendeta je vše jinak. Po jaderném konfliktu, který většina Evropy nepřežila, si frustrovaná Británie volí fašistickou vládu. Scénář dramatu je již dopředu dobře znám, ale masy jdou jako ovce za pastýřem s nejdelší holí. Jako už tolikrát předtím, putuje do lágru každý, kdo se něčím liší. Homosexuálové, černoši, političtí oponenti.
To se stalo před lety. Nad Británií drží svou ochranu Oko, Ucho a Prst. A přesně v té chvíli otáčíte první stránku a vstupujete do šedivé reality.

A když říkám šedivé, tak to platí téměř doslova. David Lloyd totiž zvolil takovou škálu odstínů, aby zachoval určitou mírurealistična, ale zároveň vyzdvihl depresivnost kresby jako celku. Dominuje vybledlá fialová, šedivá, žlutá či zelená, dělená černými linkami či štědře rozsévanými stíny. Tato kombinace působí silným dojmem a dává atmosféře plasticitu. Aby toho nebylo málo, nastupuje v určitých fázích mimika obličejů, která záměrně trochu přehrává. Totalitní společnost zbavená kultury a barev je až děsivě uniformní, a to se nevyhne ani nejvyššímu vedení strany. Postavy oblečením a celkovým vzhledem splývají. Pravda, až na samotného V, ten je nepřehlédnutelný, pokud ovšem chce.

Když jsem napsal, že jsou postavy vzhledově uniformní, rozhodně to neplatí o jejich charakterech. Najdete postavy, kterým bude přát jen to nejhorší, ale i ty, jichž vám bude upřímně líto. Rozhodně se nedá říct, že by byly ploché. I když je jim dáno méně prostoru, hraje každá z nich svou hru, tu více, tu méně úspěšně, mají své city, problémy i úchylky, jsou to zkrátka lidé.

Samotný V je pak jedinečný. Kde se objeví, strhává na sebe čtenářovu pozornost, šibalským projevem, vystupováním, ne nepodobným principálovi, který ten šílený cirkus řídí i proti vůli všech účinkujících. Vyjadřuje se zásadně obrazně a postupně zjevuje Evi a s ní i čtenáři své motivy. Co ale nikdy neprozradí, je jeho identita, protože V, i přes svou zvláštní lidskost, je hlavně ideou, která se pokouší o své naplnění. On jinou identitu nepotřebuje, je V.
Druhou hlavní postavou je Evi. Nezkušená mladá dívka, která už je přesto prověřená životem, projde během příběhu přeměnou, o které by ani netušila, že může nastat a hlavně, že ji může přežít.

V jako Vendeta rozhodně není jednoduché čtení. Není to ani další superhrdinský opus, je to komiks plný emocí, oplývá vtipem s hořkou pachutí i nastavuje zrcadlo. Je to velice silný příběh o pomstě, o proměně člověka, o lidské společnosti. Ale hlavně je to komiks, který by vám neměl za žádnou cenu uniknout.

Anglie vládne...

V jako Vendeta /V for Vendetta/
Moore, Alan - Lloyd, David