Počátky Zlatého věku 22: Zapomenutí (Binder, Cummings, Gallun a Jameson)

Článek od: Jiří Halama - 18.08.2010

V minulém díle jsme se prostřednictvím autorů Simak a Wyndham rozloučili se skupinou těch autorů science fiction, které lze považovat za „velikány i ty menší“.

A nyní v závěru celého cyklu nám už zbývá pouze několik málo autorů „zapomenutých“, jejichž jména asi většině současných fanoušků nic neřeknou. A přeci to byli autoři, kteří svého času patřili v žánru science fiction na špici – dlouho se však na ní neudrželi (ať již proto, že se nedokázali přizpůsobit novým podmínkám kladeným na autory od počátku 40.let minulého století, nebo prostě proto, že měli smůlu, a ač psali dobře, jiní autoři měli prostě více štěstí).

Pod pseudonymem Eando (= E-and-O) Binder publikovali od 30.let minulého století své fantastické práce dva bratři, a to Earl Andrew Binder (1904-1965) a Otto Binder (1911-1974). První povídka jim vyšla v roce 1932, první román časopisecky na pokračování v roce 1934. V lednovém čísle magazínu Amazing v roce 1939 vydali povídku „Já, robot“, v níž popisují zrod robota jménem Adam Link, který (nejprve za pomoci svého tvůrce a pak i sám) absolvuje proces poznávání a zejména sebeuvědomění. Po del Reyově povídce „Helena O’Loyová“ (1) se tak ve fantastické literatuře objevuje další robot nadaný lidskými city.

Úspěch povídky „Já, robot“ vedl oba bratry k tomu, že do dubna 1942 publikovali celkem devět dalších povídek, v nichž Adam Link prochází různými dobrodružstvími. Úspěch celé toto série vedl nakonec k tomu, že v roce 1965 vycházejí Linkova dobrodružství i knižně.

Je tu na místě ještě dodat, že v roce 1950 vydává Asimov povídkovou sbírku, při jejímž vydání se nezakrytě přiživuje na věhlasu a kvalitách povídky bratrů Binderových – ano, řeč je o věhlasné Asimovově sbírce Já, robot (2).

Americký spisovatel Raymond Z.Gallun (1911-1994), který počal publikovat v roce 1929 a publikoval prakticky až do 80.let, patří mezi dnes již rovněž téměř zapomenuté autory. Z jeho tvorby máme v češtině k dispozici jedinou povídku z roku 1934 spadající do námi sledovaného období. Povídka „Starý věrný“ (pro velký úspěch ji doplnil v roce 1935 povídkou The Son of Faithful a v roce 1936 povídkou Child of the Stars) popisuje život stárnoucího marťanského vědce v totalitní společnosti, který za pomoci světelných signálů komunikuje se Zemí a poté, co mu je nařízeno zemřít, se mu s pomocí kolem Marsu prolétající komety podaří přilétnout na Zemi, kde sice krátce po přistání umírá, ale jako svobodný tvor a o své vlastní vůli.

Slibně se rozvíjející spisovatelskou kariéru Malcolma Jamesona (1891-1945) přerušila předčasná smrt. Z jeho nevelké tvorby (publikovat začal až relativně ve vyšším věku v roce 1938) máme v češtině k dispozici nenáročnou hříčku „Čarodějův učeň“ popisující jak snadno se může lidstvu prospěšný vynález zvrtnout – případné fanoušky upozorňuji přes zavádějící název, že zmíněná povídka není fantasy, ale jedná se o pravověrnou science fiction.

A nakonec jsem si nechal Raye Cummingse (1887-1957). Tento rovněž dnes již zcela zapomenutý autor začal publikovat v roce 1919, v padesátých letech však jeho tvůrčí aktivita poklesla natolik, že se téměř odmlčel. Celkem publikoval 17 románů a více než 50 povídek. Jediným jeho česky vyšlým dílem je román Piráti na Měsíci, který prvotně vyšel časopisecky ve čtyřech pokračováních v roce 1930 v magazínu Astounding. Je to klasická space opera s předvídatelnými pravidly hry a vyústěním. Vše se točí kolem objevu radia na Měsíci, o které má zájem nejen Země, ale i lidmi osídlený Marťanský svaz či Svobodný venušský stát. Vysoce doporučuji si tento román přečíst, neboť je to jediný česky vyšlý román zařaditelný do námi sledovaného období. V roce 1932 vydal Cummings (opět časopisecky v magazínu Astounding) volné pokračování pod názvem Wandl the Invader, které se svého knižního vydání dočkalo až v roce 1961.

  1. Lester del Rey: „Helena O’Loyová“ (Helen O’Loy; mag.Astounding, prosinec 1938), in ant.Roboti a androidi, Svoboda 1988 a in ant.Síň slávy: nejlepší SF povídky 1929-1946, Baronet 2003
  2. Isaac Asimov: Já, robot (I, Robot; 1950), Odeon 1981, Ivo Železný 1993, Triton 2000 a 2004

BIBLIOGRAFIE ČESKY VYŠLÝCH ZÁJMOVÝCH DĚL BINDERA, GALLUNA, JAMESONA a CUMMINGSE

  • Eando Binder: „Já, robot“ (I, Robot; mag. Amazing, leden 1939), in ant. Krajní meze – díl třetí, Talpress 1998
  • Raymond Z.Gallun: „Starý věrný“ (Old Faithful; mag. Astounding, prosinec 1934), in ant. Úžasné příběhy, AFSF 1992
  • Malcolm Jameson: „Čarodějův učeň“ (The Sorcerer’s Apprentice; mag. Astounding, prosinec 1941), in ant. Na vrcholu zlatého věku, Mustang 1996
  • Ray Cummings: Piráti na Měsíci (Brigands of the Moon; časopisecky Astounding, březen až červen 1930, knižně 1931), in Ikarie č. 7/1991

Předchozí 21# | Následuje 23#

Přidat komentář