RECENZE: Simon R. Green, Hodný, zlý a nevyzpytatelný

Článek od: Jan Žlebek - 14.10.2010

Ukončete, prosím, výstup a nástup, dveře se zavírají. Linka směrem Noční strana je připraven k odjezdu, příští stanice: Hodný, zlý a nevyzpytatelný. A ještě něco, dámy a pánové. Držte si klobouky, bude to jízda.

Cože? Že naprosto netušíte, kam to jede? Že jste předchozích devět zastávek série o Johnu Taylorovi prospali? No nevadí, uděláme si takový malý orientační rychlokurz a než vystoupíte, budete mít informační minimum k přežití. Protože cestujete na místo, kde na zatoulané ovečky nečekají jen vlci.

Takže... Co je to Noční strana? Představte si město skryté ve městě, uzavřený svět s vlastními zákony, místo, kde panuje věčná noc. Bizarní obludárium obydlené podivíny, netvory a svéráznými hrdiny, oblast, kde heslo nic není nemožné nabývá nečekaných odstínů a kde za peníze pořídíte jakoukoliv neřest. Noční strana je ďábelský zázrak, městské úložiště ztracených existencí a zároveň fascinující květina, ze které se může kdykoliv vyklubat lidožravá mucholapka. A taky domov Johna Taylora.

John Taylor je John Taylor - soukromé očko se zálibou v močení proti větru, archetypálně drsný detektiv marlowovského střihu, kterému nikdy nedojdou hlášky a vždy má nějaké eso v rukávu. Místo kvéru používá svůj talent, magické nadání najít cokoliv od nezvěstných lidí po slabiny četných protivníků. Prostě sympaťák, jehož poker face nemá šanci čtenáře oklamat nadlouho - po pár stránkách poznáte, že tenhle tvrďák kope nenapravitelně za světlou stranu síly.

Johnovo pracovní motto zní „nemožné okamžitě, zázraky do tří dnů“ a nejinak je tomu i tentokrát. Začátek knihy jej zastihne utápět se v nudě a splínu (znáte to: všichni nepřátelé mrtví a žena v práci), takže s chutí přijme zakázku doprovázet cizince, pro nějž je půda na Noční straně příliš žhavá. A když se do něčeho zaplete John Taylor, můžete vsadit původní vydání Necronomiconu proti loňskému katalogu z Ikei, že horko bude všem zúčastněným.

Green píše svižným stylem, text knihy je složen převážně z napínavé akce a odsýpacích dialogů. Hodný, zlý a nevyzpytatelný je jízda od začátku až do konce, narušená jen pár vykecávacími pauzami, aby se čtenář mohl nadechnout. Až nějakou tu chvíli po přečtení si možná všimnete občasného zaškobrtnutí logiky děje a sem tam zbytečně složitých řešení. Při čtení na to rozhodně čas mít nebudete.

Plusové body získává autor za humor a všudypřítomné žánrové odkazy, byť některé fórky typu nápisu na zdi hlásajícího „Dagon se vrací“ patří mezi vyloženě interně nerdovské. Hodný, zlý a nevyzpytatelný spadá mezi zástupce odlehčené urban fantasy nabouchané akcí, s trochou nadsázky řečeno takový životaschopný hybrid knih Pavla Renčína a Jiřího W. Procházky. Renčínovskou snovou poetiku nahrazuje Green akcí a vtipem, čímž naplňuje hlavní účel celé série - prostě čtenářstvo pobavit.

Desáté pokračování příběhů Johna Taylora nese po všech stránkách punc profesionality. Autor pamatuje na čtenáře, kteří předchozí knihy nečetli, a předkládá jim příběh srozumitelný bez znalosti kompletní bibliografie Simona R. Greena. A pro své fanoušky spisovatel rozesel mezi řádky pár odkazů na předchozí dobrodružství, jež určitě nostalgicky potěší. Na konci si autor nenechává žádná dvířka pro další díl. On si tam totiž nechává vrata, jimiž by projel i Pandur. A pár náznaků během četby Hodného, zlého a nevyzpytatelného budí sakramentskou zvědavost ohledně toho, co touhle bránou nakonec přijde.

Vážení cestující, přijíždíme do stanice Hodný, zlý a nevyzpytatelný. Další stanice...

Ukázka z knihy Hodný, zlý a nevyzpytatelný.

Hodný, zlý a nevyzpytatelný (Noční strana 10)