RECENZE: Anne McCaffreyová, Všechny pernské weyry

Článek od: pagi - 03.11.2010

Když vyšel první příběh o drakenech z Pernu, vnímali ho čtenáři jako čirou fantasy. Rurální řemeslná společnost ve stupni vývoje, který bývá vlastní právě fantasy, k tomu draci obdaření mimořádnými schopnostmi, žádná technika - to přece není a nemůže být sci-fi! A přesto - nebo možná právě proto - autorka v pozdějších pokračováních do příběhu vnesla jeho historii, vyprávění o kolonizační lodi, jejíž osazenstvo muselo na této roztodivné planetě bojovat o holý život a v tomto boji jim měli pomoci geneticky upravení dráčkové. V dalších pokračováních pernských příběhů už autorka sci-fi motivy nejenom otevřeně přiznala, ale také je zcela integrálně zapracovala do děje a využívá je pro další a další dobrodružství svých hrdinů.

Tentokrát tu jde o objev umělé inteligence, která čekala dlouhá staletí na svoji příležitost a povinnost - předat osadníkům dovednosti a znalosti, které potřebují a které jim chybějí. UI má jasné omezení, kolonizační tým nastavil jako nepřekročitelný požadavek netechnologický vývoj, a tak se zvědavci příliš často dozvědí, že dané informace nemohou dostat. Ale i to omezené, co jim UI předá, se stává jablkem sváru, a tak na Pernu dochází téměř k občanské válce, v níž staromilci mají jednoduchý cíl - ten podivný přístroj, který hrozí narušit dosavadní mocenské rozvrstvení, zničit a s ním všechny, kdo jeho informace využívají. Že toto využívání je k prospěchu všech pernských není zajímavé, podstatné je, že tu vzniká nová společenská vrstva vzdělaných řemeslníků, jejichž produkty z nich dělají vítané obchodní partnery.

Do toho ještě vstupuje celá organizace weyrů, draci už zdaleka nejsou jen pomocníky lidí, jsou svébytnými osobnostmi s inteligencí srovnatelnou s tou lidskou, a to je další kapka jedu do číše. Tou poslední je ono slavné nebezpečí, padající vlákna, která draky pomáhají lidem likvidovat, a s nímž jim všem pomůže UI bojovat - svými znalostmi a především historickými záznamy, díky nimž umožní hlavním hrdinům pochopit, o co se jedná a jak s nimi bojovat.

Všemi pernskými weyry autorka sérii zdaleka nezavršila, stále si ponechala hodně témat, určených pro rozvoj a vytěžování v příštích pokračováních, ale je to velký (a pěkně tlustý) milník pernské historie, který nám naservírovala. Jedna dlouhá a na knihy početná část pernské historie v této knize končí, a končí skvěle napsaným finále. Z8roveň to je ale  zlomový moment, uzel věčnosti, v němž jeden provaz končí - a druhý, pletenec roztodivných vláken, začíná.

Anne McCaffreyová tu transformovala pernské v multikulturní společnost - jakkoliv dříve byli draci bojovými partnery lidí, tady již jsou plnoprávní i dějově a svojí společenskou vahou. Navíc, jak časem zjistí, nejsou lidé a draci jediní, kdo na této planetě je nositelem inteligence. Také se tu objevují pozůstatky technologií, které kolonisty na Pern dopravily a které jim umožnily zahájit život na Pernu takový, jaký chtěli mít - bez technologií (i takové mohou být paradoxy života). Autorka tu otevřela široký vějíř možností budoucích pokračování, od nové kvality soužití různých bytostí přes postupný přechod od řemesel k manufaktuře až po osahávání dávno zapomenutých více než vyspělých technologií.

Originální příběh All the Weyrs of Pern vyšel v roce 1991 (zdaleka ne první v řadě), od té doby jej následovalo dalších více než patnáct knih - pernských samozřejmě, nepočítám ostatní práce Anne McC. Svět Pernu má už od roku 1967 své věrné čtenáře, vlastně už jejich několikátou generaci, a také své hry a svoji fanfiction. Rozhodně si to vše zaslouží.

Hodnocení: 85 %.

Anne McCaffreyová: Všechny pernské weyry (All the Weyrs of Pern)
překlad: Jan Mrlík