RECENZE: Lewis Trondheim a Joan Sfar, Donžon - Mstitel v nesnázích

Článek od: Tobiáš Smolík - 11.11.2010

Nový komiks z vtipné fantasy série Donžon, to je další pozvánka do světa Terra Amata, kde se to hemží ztřeštěnými zvířecími hrdiny, ukecanými kouzelnými meči a draky, kteří místo ohně plivou jenom agresivní žaludeční šťávy. Samotný Donžon je gigantický hradní komplex s podzemím plným pastí, nestvůr a pokladů – tedy ráj pro naivní hrdiny, jejichž zbroj a amulety po smrti majitele jenom rozšíří hradní jmění. Tento obrovský a prosperující podnik vlastní tajemný Strážce. Právě o jeho minulosti vypráví komiks „Mstitel v nesnázích“.

Za vznikem série Donžon stojí spolupráce dvou významných francouzských komiksových tvůrců – Lewise Trondheima a Joanna Sfara, který vstoupil do širšího povědomí nad rámec komiksové scény svým režijním debutem – filmem Serge Gainsbourg. Celou ságu tvůrci záhy rozdělili do tří epoch, které začínají dílem -99, 1 a 100 a autorský tým mnohonásobně rozšířili o další výtvarníky. Zároveň tedy vycházejí příběhy z dávné minulosti,  přítomnosti i temné budoucnosti Donžonu. Můžeme tak sledovat vývoj hlavních i vedlejších postav a lokací i jejich odlišné výtvarné ztvárnění. To dává komiksové sérii úplně jiný rozměr a hlavy Sfara a Trondheima, kteří celý projekt scénáristicky drží, se zvolna mění na dva pátrací balony…

„Mstitel v nesnázích“ je dílem -98, který navazuje na předchozí svazek „Košile noci“ vydaný nakladatelstvím Argo v roce 2008. Odehrává se v obrovském městě Antipole, kde studuje mladý šlechtic Hyacint Kavalír, který jednou bude majitelem Donžonu. Od ostatních obyvatel Antipole se liší jednou drobností – po nocích vyráží anonymně hájit spravedlnost. Maskovaného mstitele ale tentokrát čeká zkouška. Proradný intrikán Jean Michel totiž začal používat stejný převlek jako Hyacint. Ne ale k hájení ušlechtilých cílů, nýbrž k podlým vraždám svých nepřátel. Jako každý supermanský obleček je i tato prostá noční košile, stylově doplněná černou páskou přes oči, neodolatelným lákadlem všech padouchů světa! Hyacint, pravý držitel jména „Košile noci“, musí tedy očistit svou pověst a do toho ještě získat srdce své osudové lásky Alexandry.

Příběh „Mstitele“ nepřináší žádné významné zvraty v linii, kterou rozehrál předchozí díl. To ale odpovídá charakteru epochy vyprávějící slavnou minulost postav, které později sehrají důležité role v dalších dílech. Nicméně nikdy není na škodu vědět víc o divoké minulosti tajemných hrdinů a rozdělit si je na ty, kteří se drželi máminy sukně a ty, co pobíhali po nocích v noční košili a kordem šťourali v temných koutech města.

Celá epocha Úsvit, tedy „Mstitel“ a jemu předcházející „Košile noci“, je srozumitelná i bez znalosti dalších dílů. Jako nejzajímavější z celé série Donžon hodnotím svazky epochy Soumrak z budoucnosti Donžonu. Tyto silné, přitom velmi zábavné příběhy od dílu 100 výš jsou ale bez znalosti předchozích dílů dost nečitelné, protože jsou prošpikované odkazy, narážkami a citacemi. K nim tedy čtenářovi nezbude než se pročíst, protože ani ta sranda není zadarmo. :)

O povedené ilustrace se zasloužil Christophe Blain, který vtiskl nejstarší epoše osobitý, prokreslený styl. První díly Donžonu totiž ilustroval Lewis Trondheim, jehož kresba je sice chytlavá, ale možná příliš jednoduchá. Pozornost přitahuje zvláště prostředí Antipole, která je městem jako vystřiženým z doby mušketýrů.

Kult Donžon si zaslouží zájem každého fanouška komiksů. Ač jednotlivé díly vypadají útle až podvyživeně, co svazek, to obrovské dobrodružství. Do budoucna je taky vystaráno, vždyť v plánu je vydání 300 svazků! Když počítáme s tím, že po dvanácti letech čítá celý projekt sedmnáct vydaných knih, tak se na zmíněnou metu dostaneme zhruba za 400 let. Ale i tak je to přece slibná čtenářská perspektiva!

Donžon: Úsvit 2 - Mstitel v nesnázích /Donjon: Potron-Minet 2 - Un justicier dans l´ennui/
Trondheim, Lewis - Sfar, Joann - Blain, Christophe
Nakladatel: Argo