RECENZE: Pat Mills, Sláine: Válečníkův úsvit

Článek od: Lament - 14.02.2011

Dávný keltský svět Tir Nan Og neboli Země mladých je domovem válečníků a mocných bohů. Odtud pochází i legendární bijec Sláin Mac Roth z kmene Sessairů. Patří k zvláštnímu druhu berserků, kteří dokážou přijmout moc bohyně země, projevující se děsivou křečí obludnosti. Sláinova pověst a sláva jeho hlášky „Polib mi břiť!“ už dávno dosáhla i k nám. Ovšem tentokrát máme tu čest sledovat ho na počátku jeho cesty.

S komiksy o neporazitelném Sláinovi a jeho šejdířském průvodci trpaslíku Ukkovi (který vlastně všechna dobrodružství vypráví) jsme se u nás již několikrát setkali. V roce 1998 vyšla Modrá Crew č. 2: Sláine - Zabiják démonů a brzy ho následovala Modrá Crew č. 4: Sláine – Královna čarodějek. V letech 2003 - 2005 pak nakladatelství Netopejr vydalo třídílný opus Sláine – Rohatý bůh. A nyní nakladatelství Crew vydává svým čtenářům v plen album, ve kterém je zachyceno první Sláinovo dobrodružství, rozdělené do kapitol, které na sebe dějově navazují.  To se může ukázat buď jako nevýhoda, anebo keltský ranař získá spousty nových příznivců. Všechny pozdější příběhy, které u nás již vyšly, se totiž vyznačují úplně jinou a značně senzační výtvarnou stránkou. Simon Bisley  obdařil tuto exotickou fantasy dokonalou vizualizací v barvách. V jeho podání je každý panel uměleckým dílem a výjimečným malířským plátnem.

Ovšem Sláine začínal úplně jinak, dalo by se říct skoro obyčejně, ale pravda by to nebyla. Ano, původní kresba je typická nekolorovaná pérovka. Ale dokážete-li překonat jas vzpomínky na Bisleyho malby, dokážete ocenit jemné nuance stylu výtvarníků, kteří stáli u Sláinova zrodu.

Kreslíři Angie Kincaidová a Massimo Belardinelli mají oba přesně to, co má mít kreslíř fantasy komiksů. Smysl pro anatomii a pro detail a také schopnost nechat pouhým vytažením linky vystoupit ze stránky ty podstatné věci. A nesmíme zapomínat na akci, schopnost vyjádřit pocity na tvářích postav a na svalnaté muže a krásné ženy. Zkrátka tihle dva nabízí vše, čeho si srdce milovníka fantasy žádá. Kromě toho autor scénáře Pat Mills připisuje legendární repliku „Polib mi břiť!“ právě Angie.

Mike McMahon (pracoval i na komiksech Soudce Dredd), to už je trochu jiná káva. Možná se nevěnuje tak pečlivě anatomii a možná jeho styl nedovoluje příliš zvýraznit emoce hrdinů. Ale koho to zajímá? Jeho svébytná šrafovaná kresba upoutá a okouzlí prakticky na první pohled. V záplavě víceméně standardizované a líbivé komiksové tvorby západního světa je jako pochodeň originality.

A sám velký scénárista Sláina, Pat Mills? Podílel se na spoustě komiksových řad. Z jeho pera povstali i nějací ABC Warriors, Flesh, Savage anebo Batman. Dělal i na Soudci Dreddovi… Ale víte co? To je vlastně jedno. I kdyby za celý život stvořil jen Sláina, úplně by to stačilo.

Sláine: Válečníkův úsvit /Sláine: Warrior's Dawn/ Mills, Pat
Kresba:
Angie Kincaidová, Masimo Belardinelli, Mike McMahon