RECENZE: Markus Heitz, Řád Vysokých mečů (Ulldart: Doba temnoty 2)

Článek od: Michal Pavlič - 28.02.2011

Známe "Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!" platí aj na stránkach knihy Řád Vysokých mečů Markusa Heitza. Kráľ ríše Tarpol sa už nedočkal návratu svojho syna Lodrica, ktorého poslal do vzdialenej provincie - chudák starý, nedožil sa jari. Bol by sa ale čudoval a radoval, z ufňukaného koláčikového princa je statný muž, ktorému (spolu s občasnou mladíckou nerozvážnosťou a naivitou) nechýba poriadne nadšenie pre vec. Novopečený kráľ sa spolu s vernými mentormi Stojkom a Valjakovom chystá pustiť do reforiem, ktoré privedú ulldartský ľud do novej, šťastnejšej doby. Plány sú to pekné, ale pohodlie v papučkách pri kozube, teplé mlieko a koniec všetkým starostiam až do smrti, sa nekoná.

Nič nie je jednoduché, dedí sa totiž nielen ríša, ale aj jej dlhy. Kráľov závet však núka geniálne riešenie – Lodric sa má oženiť s bohatou sesternicou. Manželstvo z rozumu má iba jeden háčik a je to veru poriadny hák – nevestou je známa potvora Aljaša. Ako všetci muži vedia, žena využívajúca svoje telo je nebezpečenstvom aj pre skúsenejších vládcov (nieto pre neskúseného mladíka), nebude však jediným. Oslabenú pozíciu mladého kráľa, ktorého pokladajú za ľahko manipulovateľnú figúrku, sa tiež rozhodli využiť susedné kráľovstvá. Lodric je onedlho zasypaný ich trúfalými požiadavkami, ktorými si overujú ako ďaleko môžu zájsť. Ďalšie problémy už klopú na brány a mládenec je čoraz viac pritláčaný k múru. Možnosť využiť temné sily je lákavá, avšak čo to bude znamenať pre budúcnosť Ulldartu?

Autorské zlepšenie vidím najmä v charakterizovaní a využití postáv. Na nedôveryhodnú premenu Lodrica z jednotky radšej zabudnime, psychika účinkujúcich už drží pevnejšie a v medziach uveriteľnosti (neznamená to však psychologickú drobnokresbu) a ich rôznorodé ciele sú spočiatku slušným hnacím motorom. Heitz sa ale až príliš sústredil na politický boj o moc, uviedol ma do spletitých kráľovských intríg, postupne opisoval susedov Tarpolského kráľovstva (spomedzi nich najviac zaujme uzavretá a tajomná ríša Kensustria), no intrigovanie zabudol vystriedať s akciou a tak sa kniha celý čas ťahala ako med. Chýbali mi nielen súboje muža proti mužovi, ale aj humor.

Obálka Jana Patrika Krásneho s rytermi rádu Vysokých mečov vás ani pokojom majestátnych hôr nepripraví na to, čo nájdete v knihe – zasadenie deja do prostredia kráľovského dvora aj napriek dramatickým udalostiam nedokáže strhnúť. Príbehu skrátka chýba šťava, nedonúti vás hltať stránky a tešiť sa na rozuzlenie. Záverečné stránky však ukazujú, akým smerom by sa mohla séria pohnúť. Potenciál tu je, ak sa autor sústredí na nedostatky, snáď všetko pôjde ako po masle.

Řád Vysokých mečů
Markus Heitz

Vydavateľ: Fantom Print