FILM: Světová invaze (Battle: Los Angeles)

Článek od: Anonym - 14.03.2011

Recenze: Světová invaze [Battle: Los Angeles] - 60%

Sledujeme osudy malého vojenského oddílu, který na předměstí Los Angeles bojuje s mimozemskou invazí.

Nejdříve krátce k názvu: Film se původně měl jmenovat "World Invasion: Battle Los Angeles", z čehož si Falcon vybral pouze tu "Světovou invazi", zatímco Američané jej naopak zkrátili pouze na "Battle: Los Angeles". Takže nejde vyloženě o záměrnou lež, ale skutečností zůstává, že se kompletně celý děj tohoto filmu odehrává v Los Angeles a jeho těsné blízkosti. Invaze probíhá po celém světě, ale je jí věnováno jen pár vteřin zpravodajských záběrl v televizi.

A teď k tomu jedinému dobrému, co ve filmu je: Akčních a trikových scén je opravdu dost, možná tak polovina filmu. A jsou technicky velmi kvalitní. Všechno správně vybuchuje, mimozemská letadla a další stroje mají zajímavý design, i samotné mimozemšťany uvidíme.

A teď k tomu ostatnímu, nedobrému:

Scénář je slabý. Chápu, že se zřejmě tvůrci snažili nastolit pocit "nepřehledné válečné vřavy", ale opravdu nebyl šťastný nápad natočit celý film roztřesenou ruční kamerou. Opravdu celý film, včetně zamyšlených klidných dialogů. Někdy kolem poloviny filmu jsem byl už docela naštvaný, že si díky "umění" kameramana nemůžu ty mimozemšťany a jejich stroje pořádně prohlédnout.

Režie akčních scén ještě ujde, ale jakmile děj zpomalí (a také v průběhu celé dvacetiminutové expozice), je to hrozná nuda, protože všechny postavy jsou strašlivě klišoidní, papírové a neříkají a nedělají nic než klišé. Přestože mezi nimi jsou dobří (Aaron Eckhart) i pohlední (Michelle Rodriguezová) herci. Narozdíl od Districtu 9 jsem ani na okamžik neuvěřil, že by se takhle chovali skuteční vojáci při setkání se skutečnými mimozemšťany.

Poměrně záhy dojde ve filmu dokonce k tomu, že se hrdinům podaří ulovit polomrtvého bezvědomého mimozemšťana a okamžitě do něj začnou píchat noži, aby zjistili, jak je možné nepřítele zabít (tj. kde má mozek nebo srdce). Ani na chvíli se nezastaví a nezamyslí se nad tím, že se právě poprvé setkali s obyvatelem jiné planety. Ani na okamžik se nezamyslí nad tím, že ho právě brutálně mučí. V rukou schopného režiséra (například režiséra Districtu 9) by tato scéna mohla fungovat jako sžíravá satira amerických vymytých vojenských mozků, ale režisér Jonathan Liebesman, který dosud natáčel převážně laciné blbé horory, není něčeho takového ani v nejmenším schopen.

Takže film funguje pouze jako slušná přehlídka triků a akce, prokládaná dlouhými minutami nudy.

P.S: Scénu "Zjistili jsme, že mimozemšťané obsadili přímořské města, protože nám chtějí ukrást vodu z oceánů", předcházenou záběry z dobývané Paříže a následovanou hlášením, že "hladina světových oceánů klesla už o několik metrů", raději nebudu nijak komentovat a doufám, že jsem se jen přeslechl...

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.