RECENZE: Darren Shan, Upírův pomocník

Článek od: Slayer - 02.06.2011

Upírův pomocník aneb Darren Shan přitvrzuje!

Od mého odchodu ze světa živých uplynuly dva měsíce. Za tu dobu jsem si musel zvyknout na své polomrtvé tělo. Nejhorší na tom všem byla neutuchající chuť po krvi. Jako krvelačná bestie jsem často vztekle řval ze své rakve, abych se mohl vydat krmit. Naštěstí pan Hroozley má pod čepicí a hlídá mě, jak jen to jde. Co se stane, když mě jednoho dne neuhlídá a já své ještě nevyvinuté upíří smysly neuhlídám? Nechci si to raději představit. Pár mých lidských přátel musím chránit před temnotou, která na ně čeká venku, ale především přede mnou samotným.

V prvním díle Madame Okta se Darren Shan se čtenáři seznamoval a lehce jim naznačoval, co všechno od něj mohou očekávat. Depresivní náladu, děsivé výjevy jako z mysli chorého šílence, magickou poetiku Tima Burtona a neskutečný svět plný těch nejpodivuhodnějších kreatur, které ani v té nejlepší fantasy neuvidíte. Tohle všechno hezky stručně předhodil davu a čekal, jak si s tím poradí. Výsledek dopadl skvěle, a tak si autor v pokračování, které přímo navazuje na díl předcházející, mohl dovolit cokoliv. Ovšem na to, co předvedl, se nemohl připravit vůbec nikdo.

Poloupír Darren Shan s panem Hroozleym cestuje po celém světě, aby se v klidu učil upířím zvykům. Po malé nehodě se uchýlí k magickému cirkusu, kde hlavní postava najde nejlepšího přítele a v podivném cirkusovém ansáblu rodinu. Idyla se postupně promění v peklo na zemi. V řadách přátel se najde zrádce, který se rozhodne změnit pravidla hry. Krvavá jatka mohou začít. Všichni jsou v ohrožení - osud cirkusu, nejlepší přátelé, lidstvo. Boj dobra se zlem se dal do pohybu. Darren Shan bude muset svést bitvu nejen s nečekaným zrádcem, ale také se sebou samotným. Stačí pohled na krev a je všechno jinak.

Darren se utrhl ze řetězu! Příběh graduje snad tisíckrát rychleji, než v předchozí části, což není vůbec na škodu. Pokud někam nechvátáte, pak je sakra těžké knížku odložit, aniž byste se nepustili ještě do jedné stránky a ještě jedné a ještě jedné... Charaktery postav známých z dřívějška prohloubil natolik, že jim budete žrát každé slůvko i s navijákem.  Sám nechápu, jak to autor dělá, že každou novou postavu dokáže popsat tak sympaticky, že je vám blízká už jenom z popisu. Jinak tomu není ani zde. K základní dvojici přibyla spousta postav, které jsme znali pouze od vidění. S panem Hroozlemy a mladým poloupírem zavítáme do samotného srdce Circo Mostruoso. Tím si Pan mystifikátor brilantním způsobem otevřel dvířka pro nová dobrodružství a celkově rozšířil mytologii takovým způsobem, o jakém se nám doposud nesnilo.

Shrnuto podtrženo: To, co na začátku vypadalo jako pohádka na dobrou noc, se proměnilo v pravý horor, jaký autor slibuje. Naturalisticky popisované vraždy jsou toho důkazem. Darren zkrátka přitvrdil ve všech směrech. Drsně vám vpálí do obličeje: „Život není pohádka! Můžete čekat nešťastný konec, protože taková dokáže realita být!“ Děsivé, brutální, magické – jednoduše epické! Další zastávka: Krvavé chodby.

Upírův pomocník /The Vampire's Assistant/
Shan, Darren
Vydal: Albatros