RECENZE: Frank Miller, 300

Článek od: Martin Stručovský - 27.07.2011

Franka Millera zřejmě není nutné představovat. Dnes se jedná o žijící legendu, která patří na Olymp komiksových bohů. Osobně vzal a zrestauroval Batmana a nabídl světu Návrat temného rytíře. Setřel prach z gangsterek a obnovil jejich zašlou slávu v kultovní sérii Sin City, známé také díky filmové adaptaci. Jenže ještě před tím, než Millerovi udělal jméno Marv a jeho kamarádi z Města hříchu, vytvořil jeden z nejúspěšnějších grafických románů všech dob, oceněný Eisnerovou cenou – 300. O jeho popularitě svědčí i fakt, že se jedná o třetí vydání v ČR. V době, kdy vyšel poprvé, stál 999 Kč, takže pokud si jej tentokrát chcete pořídit za nižší cenu, neměli byste s koupí váhat.

Na začátek menší lekce z historie. Bylo nebylo, žil v roce 480 př. n. l. perský král Xerxes. A ten si usmyslel, že se stane pánem celého známého světa. Ve své nafoukanosti začal své dobyvačné tažení ve Spartě. Jenže se Spartou nejsou žádné žerty. Král Leonidas místo pokleknutí zburcuje tři sta statečných a vytáhne s nimi k Horkým branám (ony známé Thermopyly), aby zabránil Peršanům v invazi.

Jenže tohle všechno vy už přece dávno víte, protože jste dávali určitě ve škole pozor, anebo jste viděli filmovou adaptaci Zacka Snydera. Jenže na rovinu – Millerova předloha je asi tak stokrát lepší než film, jenž nepřináší vůbec nic nového. Ale nejsme tu od toho, abychom porovnávali. Ne. My jsme tu od toho, abychom si povídali o komiksu.

Komiks je epický, hrdinský a vypráví o statečnosti mužů, kteří se nebáli položit život za svou vlast (ale tohle raději nedělejte a nechte to na profících). Prostě nefalšovaná lahůdka, nad níž zaplesá srdce všech, kteří si potrpí přesně na tenhle druh příběhu. Ale na druhé straně – vaší profesorce historie to raději číst nedávejte. Jednak se jedná o extrémně návykovou drogu, jednak se scénárista s postavami nepáře, takže o smrt a nějakou tu kapku krve není nouze. Což už koneckonců patří k oné době, jejíž atmosféru román zachycuje naprosto věrně a bez skrupulí. Tomu odpovídá i archaický jazyk, podpořený brilantním překladem překladatelského guru Jana Kantůrka, jenž ani jednou nezaškobrtne.

Mezi čtenáři se určitě najde pár škarohlídů, kteří určitě hořekují nad velkým formátem. Je však nutné si uvědomit, že tentokrát není na škodu. Naopak. Sluší mu a nádherně tak vyniká perfektní kresba (jako na příklad u Saudkova Lipse Tulliana).

300 možná není Millerovo nejlepší dílo, rozhodně ale zaujme všechny jeho věrné fanoušky. Sice se nejedná o noir gangsterku, ale i tak tu najdete téma, společné všem scénáristovým dílům: pár správných chlapů, kteří čelí nepřízni osudu a krutosti světa. A to je něco, co je čirá radost číst.

300 /300/
Miller, Frank
Nakladatel. Comics Centrum