RECENZE: Alan Moore, Stephen Bissette, John Totleben – Bažináč: Prokletí

Článek od: David P. Stefanovič - 03.01.2012

Není to tak dávno, co jsme si na Sardenu představili první dva (česky vydané) svazky Bažináče, a už je tu třetí. Což je jednoznačně výborná zpráva, protože tahle série patří mezi to nejlepší, čeho se u nás mohou fanoušci komiksů, fanoušci hororu a fanoušci fantastiky vůbec dočkat. Již v prvním svazku začala Bažináčova cesta za poznáním sebe sama, v této knize eskaluje, nicméně na konci za sebou zanechává více otázek než odpovědí, pročež upřímně doufám, že se dočkáme pokračování a nebudeme muset čekat příliš dlouho. Průvodcem, kterého pro tuhle fázi cesty Bažináčovi přidělili, není nikdo jiný než John Constantine alias Hellblazer. Což ty, kteří s tou úžasnou hroudou rašeliny prošli v posledním svazku peklem, nejspíš ani moc nepřekvapí.

Vše na co jsme si zvykli u předchozího dílu, zůstává: barva (první černobílý svazek se tak stává výjimkou), kresba, která se dokáže soustředit na až překvapivé detaily, ale nikdy se nezviditelňuje na úkor příběhu, využívání nejen komiksových okének, ale i prostorů mezi nimi pro potřeby vyprávění. Stejně tak Moorův zvyk vyprávět většinu času minimálně dva děje najednou (většinou v kontrastu obrazu a textu, ale setkáte se i s místy, kde obraz vypráví dva různé děje a text třetí). Ale od toho vousatého šílence už snad nikdo lehkou četbu nečeká a rozhodně nevyžaduje.

V předchozí knize si Bažináč zašel pro svou milovanou Abby do pekla, není se tedy co divit, že je z toho láska na celý život.

(Odbočka: Tedy její život. Časem bude muset ústřední pár nevyhnutelně čelit podobnému problému jako by řešili Edward s Bellou, kdyby do toho tak brzy nepraštili – „Ach bohové, ona stárne, co jsem to udělal!“. Jsem zvědavý, jestli jej budou další svazky nějak tematizovat.)

Každopádně Abby je zjevně dokonalá žena a nevyžaduje od partnera příliš pozornosti, ten má tedy čas se (opět) věnovat sám sobě. A Alan Moore dostává příležitost učinit další krok v prohlubování jeho postavy. Aby ale Bažináč mohl odhalit vlastní dosud netušené schopnosti, musí nejdřív umřít, to se nedá nic dělat. V první povídce proto přichází na scénu jaderná energie (ztělesněná takovým pěkným chlapíkem, na jehož tvář tvůrci opravdu nešetřili detaily), která nemá úplně blahý vliv na Bažináčovo rostlinné tělo (ani na těla jeho masitých spoluobčanů, co si budeme povídat). Ano, Moore si nikdy neodpustí uvědomělou společenskou kritiku, dostane-li k ní příležitost, to se o něm také ví.

Následně ovšem Bažináč vesele (znovu)kvete, zatímco Constantine podstatně méně vesele zjišťuje, že Ďábel se chystá k návratu na Zemi, k němuž vede série naprosto neveselých událostí napříč Amerikou. Přichází čas zcela zásadního odhalení: Bažináč není jen tak nějaká náhodná hříčka přírody, ale člen „rodiny“ rostlinných elementálů, mocných bytostí, které mohou kdykoli odložit své tělo a znovu vyrůst kdekoli na Zemi. Čímž jejich schopnosti zdaleka nekončí. To souhlasí s původní sérií (před Moorovým restartem), v této podobě ale pokračuje a prohlubuje se důraz na Bažináčovu psychiku.

Ve zbývajících povídkách tedy Hellblazer posílá Bažináče napříč kontinentem, aby mu ten pomohl bojovat se znameními Ďáblova příchodu, slibuje, že mu prozradí všechno, co se o sobě chce Bažináč dozvědět, a neřekne mu téměř nic (jak už to tak s Constantinem bývá). Jsou to do jednoho nesmírně atmosférické příběhy, které doporučuji číst v prázdném bytě, ideálně při nějaké temné hudbě. Moore se rozhodně nezahazuje s „obyčejným hororem“ se strašidly, místo toho vydatně čerpá z mytologií, z temných stránek nás samých a věcí, o kterých se nemluví. Nesmírně silná je například povídka, v níž se Bažináč konfrontuje s přízrakem indiánských žen, po dlouhé generace ostrakizovaných patriarchální společností pro svou menstruaci.

Stejně jako není co vytknout obsahu, je třeba opět pochválit celkovou podobu knihy, stejnou jako předchozích, takže Bažináčova série zůstává jednou z nejkrásnějších věcí, jaké si můžete umístit do knihovny.

Zbývá udělit stoprocentní hodnocení, zlatý metál a použít již kultovní hlášku agenta Smithe z Matrixu: „Víc!“

Swamp Thing - Bažináč 3: Prokletí /Swamp Thing 3: The Curse/
Moore, Alan - Bissette, Stephen - …