RECENZE: Věčná válka

Článek od: Štěpán Jura - 25.01.2012

V roce 1974 vyšel za mořem protiválečný military sci-fi román Věčná válka. Zážitky z vietnamské války, které Joe Haldeman převedl do sci-fi podoby, byly oceněny v kategorii nejlepší román Nebulou (1975), Hugem a Locusem (1976). A o několik let později vyšel román v Evropě ve třech dílech i jako komiks. Za dalších dvacet let nám ho přináší v souhrnném vydání z roku 2002 Crew v češtině jako třetí mistrovské dílo evropského komiksu.

Než se však ponoříme do samotného příběhu, čeká nás na začátku autorova předmluva, doplněná o jeden jeho dopis z Vietnamu a pár fotek vojína Haldemana. Na konci je komiks ještě zakončen korespondencí, kterou vedli Haldeman a kreslíř Marvano.

Příběh první části začíná už vlastně v naší minulosti, na konci roku 2007, kdy je v souhvězdí Taurus zničen raketoplán Columbia 4. Média ihned informují svět, že za jeho destrukcí stojí cizí mimozemská rasa, podle místa incidentu pokřtěná na Tauřany. Veřejnost žádá jedno - odplatu. Jsou zřízeny Průzkumné Síly OSN (velké S ve slově Síly není náhoda) a začínají velké odvody. Do jednoho z elitních útvarů se dostane i mladík William Mandella. Zúčastní se nejen drsného výcviku, během kterého zemře spousta jeho přátel, ale má i to štěstí být jedním z prvních lidí, kteří přijdou do kontaktu s mimozemskou rasou a zachovají se bez žádných příkras přesně podle lidského naturelu.

Byla to hotová řezničina. Bez ohledu na množství neměli žádnou šanci. Jejich chraplavé a krátké výkřiky mi zněly helmou, zatímco se proměňovali v cáry masa… Ani jeden Tauřanský zajatec…

(strana 55)

Druhá část nás vezme o šestadvacet let dopředu, za poručíkem Mandellou, jenž si odkrucuje konec služby a vrací se na Zemi se svou přítelkyní Marygay Potterovou. Země se však za ty roky nenávratně změnila a dvojice se tak ocitá v jiném světě, než ze kterého odjížděla. Stát zde kontroluje vše, od médií po zdravotnictví. Pokud stát rozhodne, že už nejste prospěšným společnosti, ztratíte nárok na lékařskou péči. Není divu, že se naše dvojice rozhodne Zemi opustit a radši se stát vojenskými instruktory na Měsíci. Armáda se však svých vysloužilců odmítá vzdát a oba je pošle opět do války - odděleně.

Poslední část završuje celé nesmyslné tažení. Major Mandella je na své poslední akci, jež se odehrává až v druhé polovině druhého tisíciletí. I když Mandella začíná teprve šedivět, je mu díky cestování kosmem už skoro pět set let. Naplňují se i slova Alberta Ensteina. Boje laserových pušek a termonukleárních hlavic jsou vystřídány souboji s meči a luky. Nakonec skončí téměř věčná a zbytečná válka s Tauřany po tisíci letech bojů mírem a Mandella se v roce 3177 může konečně vrátit domů. Bohužel pro něj za ty roky už není žádný domov, kam by se chtěl vrátit…

Joe Haldeman se snažil převést své zážitky z vietnamské války do sci-fi podoby. Povedlo se mu to a máme tak v kulisách budoucnosti věci, se kterými se museli veteráni potýkat - smrt kamarádů, strach, bezmoc, koketování se sebevraždou, svrchovaná nadvláda armády nad jejich životy a návrat do společnosti, která je jiná, než když odcházeli a o jejich problémy se naprosto nezajímá. To vše podtrhuje realistický a strohý styl kresby Marvana.

Nedávno knižní verzi Věčné války znovu vydal Polaris – jak v brožované, tak v pevné vazbě. Ve stejných variantách vychází i komiksový bratříček, a tak si můžete příběh vojáka Williama Mandelly užít podle vašich preferencí (tedy pokud jste ochotní si za vázanou verzi připlatit).

Věčná válka je bezesporu skvělý military SF román (skvělý, uvěřitelný (až dokumentární) a děsivý příběh zároveň), a stejně tak výborný komiks (potažmo grafický román). I pokud vojenské sci-fi neholdujete, vyplatí se udělat výjimku a Věčnou válku si přečíst. Jak komiksovou, tak knižní verzi.

Věčná válka /La Guerre éternelle/
Scénář: Joe Haldeman
Kresba: Marvano