FILM: Strašáci (Straw Dogs)

Článek od: Martin Kochlica - 27.01.2012

Sú horory a horory. V podstate všetky bez fantastického ozvláštnenia by mali byť „len“ trilery... Lenže PsychoMlčanie jahniatSpaľovač mŕtvolMisery sú skrátka „naše filmy“. Preto je na tejto stránke aj recenzia Strašiakov.

Manželia David (James Marsden) a Amy (Kate Bosworth) sa rozhodnú opraviť dom v mestečku, odkiaľ Amy pochádza. Návrat na vidiek je plný stretnutí so starými známymi, spomienky na seba tiež nenechajú dlho čakať. David je prišelec a robí všetko preto, aby zapadol. Vzhľadom na to, že ide o mladého, bohatého a submisívneho autora scenárov, má s tým určitý problém. Amy má tiež problém, ale skrytý o niečo hlbšie v jej vnútri.

Film ťaží predovšetkým z „buranského“ prostredia vidieka. Všetci hovoria o poľovačkách a zápasoch v rugby, o nečakané šarvátky v krčme tiež nie je núdza. Jednotlivé postavy sú až groteskne vykreslené a skvelo dotvárajú atmosféru inakosti.

Vo vedľajšej úlohe poteší predovšetkým James Woods čoby starý tréner, ale ani Dominic Purcell (Lincoln Burrows zo seriálu Prison Break) nič nekazí, aj keď to je spôsobený skôr tým, že hrá mentálne retardovaného... Najvýraznejší z hercov je určite Alexander Skarsgård (Eric Northman zo seriálu True Blood) v úlohe hlavného záporáka. Je to tak trochu aj tým, že stvárňuje prototyp „poriadneho“ chlapa, ktorý si vždy vezme to, čo chce.

Strašiaci sú o rozdiele medzi mestom a dedinou alebo ak chcete o rozdiele medzi civilizovaným a „barbarským“ svetom. Postupné náznaky konfliktov a nedorozumení prerastajú do pravého nefalšovaného teroru (mimochodom, film je podľa knihy Obliehanie Trencherovej farmy).

Režisér Rod Lurie zatiaľ bodoval s menšími, ale zaujímavými drámami ako Nič než pravda, alebo Posledná pevnosť. Svoje skúsenosti bohato zúročil a namiešal zaujímavý film so základnou hororovou témou divného mestečka a prekvapivo fungujúcim akčným finále.

Strašiaci majú výbornú atmosféru, ale aj to, čo chýbalo napríklad Motelu smrti. Uveriteľnosť. A to je pri filme z kategórie „môže sa stať aj vám“ kľúčové. Ak si spomínate na podobne ladené Jazero smrti (Eden Lake), tak niečo také môžete čakať aj tentoraz, len v trochu dospelejšom prevedení. Takmer ako pri Hanekeho Funny Games (resp. Funny Games USA), aj keď tie boli o niečo viac umelecky poňaté.

Samozrejme, treba spomenúť aj fakt, že Strašiaci sú remake filmu Sama Peckinpaha so sedemdesiatych rokov. Peckinpah je kapitola sama o sebe, pretože dokázal veľmi účelne používať prvky podradných žánrov na vytvorenie nesmrteľných filmov, ktoré sa premietajú vo filmových kluboch (Pat Garrett and Billy the KidDivoká Banda). O to dôležitejší je fakt, že aj nová verzia Strašiakov pod taktovkou Roda Lurieho je fakt vydarená a je škoda, že sa nedostali do kín ale len na BR a DVD.

Hodnotenie: 80 %.

P. S.: Ak by ste to chceli počítať, v tejto recenzii bolo spomenutých jedenásť filmov, dva seriály a jedna kniha.

Straw Dogs
USA, 2011, 110 min
Réžia: Rod Lurie
Hrajú: James Marsden, Alexander Skarsgård, Kate Bosworth, Rhys Coiro, James Woods, Dominic Purcell, Willa Holland

Na DVD od: 18.01.2012 Bonton

Na Blu-ray od: 18.01.2012 Bonton

Přidat komentář