RECENZE: Ernest Cline, Ready Player One

Článek od: Lamanai - 04.08.2012

Pamatujete se, jak kdysi dávno vždy jednou do roka přijely kolotoče a vy jste vždy neomylně zamířili do zšeřelé maringotky plné blikajících a kakofonicky pípajících automatů s videohrami, do kterých jste naházeli veškeré pracně ušetřené kapesné? Jak jste se u starých osmibiťáků vztekali, když po pětiminutovém hlasitém skřípání kazeťáku vyskočila na obrazovce staré telebedny hláška „Load Error“? Jak jste se nořili do hrubě rastrovaných kostičkovaných světů, mlátili do nepoddajných kláves a vášnivě lámali joysticky? A chcete vyhrát opravdový DeLorean? V tom případě vyšla kniha určená právě vám.

Jak se generace lidí odkojených počítačovými hrami dostává do produktivního věku, přibývá také tvůrčích osobností, které si na starou svou lásku vzpomenou při hledání námětů pro své knihy a filmy. Vzpomeňme si na poměrně čerstvý Erebos (Ursula Poznanski) nebo Lukjaněnkovu dvoudílnou Hlubinu v knihách Hlubina odrazů a Lživá zrcadla.

A právě Hlubině se v mnoha ohledech podobá také OASIS (OÁZA), virtuální svět v knize Ernesta Clinea Ready Player One. Název sítě výstižným akronymem pro místo, kam miliony lidí po celém světě utíkají před nehostinnou realitou.

Píše se totiž rok 2045. Svět ekonomickou, energetickou a sociální krizi neustál. Vlídnou tvář ukazuje pouze hrstce vyvolených, zatímco ostatní s vypětím sil přežívají v podmínkách na samé hranici existenčního minima. O svobodě jedince nemůže být řeči. Každý, kdo má možnost, tedy hledá útočiště mimo realitu, ve virtuální síti. Ta totiž skýtá možnost vyžití od virtuálních setkání, nakupování virtuálních předmětů a prožívání virtuálních dobrodružství až po cybersex libovolného ražení. Ale nejen to!

OÁZA ukrývá poklad, zakódovaný do jejího prostředí samotným autorem, Jamesem Hallidayem, sociálně nemožným géniem. Hraje se o hodně, a sice o řízení celého virtuálního světa, což potažmo znamená kontrolu nad lidstvem. Finanční odměna, a tedy i motivace jde pak s tímto cílem ruku v ruce.

A tak si všichni žijí v komínech, na sebe vysoko naskládaných vysloužilých karavanů a obytných buňkách s minimem životního prostoru, a se speciálními brýlemi na očích a haptickými rukavicemi na rukou si sní sen o tom, že právě oni dokáží objevit Hallidayovo Velikonoční vejce (anglicky Easter Egg - skryté tajemství umisťované do mnoha her jako bonus pro ty nejvšímavější, často další level).

Jedním z nich je i hrdina Wade Watts, ne náhodou jako by opsaný z geekovských filmů – neduživý lůzr upínající se na virtuální svět, ve kterém ho jeho fanatická znalost her, filmů a hudby proměňuje ve schopného a odvážného chlapíka s vysokým smyslem pro spravedlnost.

Stejně jako v počítačových hrách, i v knize prochází Wade Watts se svým avatarem Parzival několika levely. Pozná přátelství i lásku, jen si nemůže být jist, zda za počítačem nesedí někdo, kdo naprosto odporuje představám vycházejícím z avatarů jeho přátel. Klíčovou zápletkou je tedy boj o Velikonoční vejce. Ale tím také boj o celou existenci OASIS, neboť té se chce zmocnit zle smýšlející nadnárodní korporace v čele s padouchem Sorrentem.

Tato organizace se neštítí ničeho a pro dosažení svého cíle je ochotna sáhnout k nejtvrdším prostředkům, vraždu nevyjímaje. Nikoli pouze zločin virtuální, ale vraždu ve skutečném světě. Jde tedy nejen o čest, slávu, bohatsví a moc, ale především o holý život.

Kniha samotná je napsána velice svěžím stylem, který mne hravě dovedl až zhruba do poloviny příběhu. Pak se začalo mnoho motivů opakovat a přiznám se, že ve třetí čtvrtině knihy jsem měl problém udržet pozornost. Neustálé množství odkazů na hry, hudbu a filmy už mi připadalo únavné, stejně jako schématické opakování některých principů a popisování vnitřku her.

Na konci však kniha znovu nabere dech. Najdete zde paralely s Orwellem, Dickem a McDonaldem. A také odkazy na Hrabě Monte Christa a Vykoupení z věznice Shawshank.

Konec samozřejmě prozrazovat nebudu, ale řadí se podle mého názoru k nejslabším místům knihy.

Celá kniha je kromě odkazů na bohaté kulturní dědictví přelomu 20. a 21. století především jednou velkou hrou. Nejen, že ji popisuje, ale také ji v sobě ukrývá.

Ernest Cline dovedl nápad s hrou o poklad k dokonalosti. V anglické tištěné verzi (jak v paperbacku, tak v pevné vazbě) ukryl Easter Egg v podobě internetové adresy (URL), vedoucí na stránku se třemi videohrami se stupňující se obtížností. Ten, komu se podaří vyhrát, získá DeLorean (auto z filmu Návrat do budoucnosti)! Chcete-li vývoj hry o DeLorean sami sledovat, čtěte autorův blog.

Bez zajímavosti není ani fakt, že se anglická verze knihy v srpnu 2011 vešla do desítky nejprodávanějších knih na Amazonu (9. místo).

Českému překladu se lehce věnovaly recenze na jiných portálech. Četl jsem anglickou verzi a tuto stránku tak nemohu posoudit. Doplním jen, že u nás kniha vyšla pod názvem Ready Player One: Hra začíná a vydalo ji nakladatelství Jota.

Ready Player One
Ernest Cline

Nakladatel: Storyville, LLC