RECENZE: Robert Pavelka a Josef Ládek, Encyklopedie komiksu v Československu 1945-1989 2

Článek od: Petr Simcik - 22.08.2012

Nová, tentokráte modrá Encyklopedie komiksu, začíná opravdu těžkou vahou, jak jinak než Modrou pětkou. Tyto vodácké Rychlé šípy (může být zavádějící neb členkami party jsou i děvčata) jsou ale posledním (českým) komiksem, který většina později narozených odchovanců komety a ábíčka bude znát.  S druhým dílem encyklopedie se totiž zanoříme do vod dosud nepoznaných, respektive už zapomenutých. Drtivá většina představených, i velmi zajímavých kousků, totiž nebyla nikdy reprintována. I proto mě mohly pobavit takové postavy jako třeba Doktor Málodělal, jistě ho všichni znáte. Že ne? A co takhle Doktor Dolittle? Zapaluje, že?

To je hlavní rozdíl mezi Encyklopedií komiksu 1 a 2. Jednička shrnovala fakta o komiksech, které vyšly nejen v ABC, ale hlavně se dostaly i do Komety případně do Velké knihy komiksů, tím pádem šlo o spíše nostalgické čtení pro “mladé”. Dvojka je naproti tomu hodně objevitelská a předkládá čtenáři komiksy, které nejen, že nikdy neviděl, ale většinou ani neuvidí, protože reprint je asi tak pravděpodobný, jako sněhová vánice na Mácháči uprostřed srpna a staré výtisky Pionýrských novin, Sedmičky pionýrů a Pionýrské stezky, kterým se encyklopedie věnuje, už dnes většina antikvariátů posílá rovnou do sběru. Na druhou stranu tato objevitelskost vynakládá na čtenáře vyšší nároky na soustředění a nadšení k žánru obecně.

Nenechte se však mýlit, že jde o soubor nepoužitelných vykopávek, určitě by bylo na co koukat. Z českých namátkou Renčínovo Bylo nás pět, Saudkovy Lup, Up a Ina, Pirátův odkaz (zde hlavní práci odvedl Miroslav Schönberg), Major Zeman, zmiňovaná Modrá pětka, či Třináctka ze staré čtvrti, Mimozemšťané...

Kromě celých komiksů se dočkáme i souhrnu nedokončených seriálů, různých krácených a mrzačených děl, fragmentů, stripů či kreslených návodů, které by se vzdáleně daly mezi komiksovou tvorbu počítat.

To ovšem stále není všechno, výše jsem totiž schválně uvedl pár příkladů českých komiksů, ale na stránkách pionýrských periodik kupodivu vycházelo velké množství komiksů ze zahraničí. Hlavním tahounem byla Francie se svým Pifem, Rahanem a Asterixem (Resp. nejznámějším, protože Rahan a Pif vycházeli i v devadesátých letech a Asterix je tu s námi pořád.), ale v Sedmičce pionýrů se objevily i kousky z východu (Některé kupodivu podlehly větší cenzuře, než ty ze západu.), ale třeba i takový pojem ve tvorbě pro děti jako Disney. Díky pionýrským periodikům se k nám dostal. Sice okleštěn a v nevalné kvalitě, ale dostal. Čtenáři Sedmičky pionýrů tak mohli obdivovat nejen komiksy o přírodě, ale i Zorra mstitele či Lady a Trampa.

Kromě historie se dočkáte také současnosti v podobě tří nových komiksů, z nichž asi nejvíce vyniká Vyplněný sen. Hlavně kresbou. Příběh se jemně otírá o železniční nehodu která se opravdu udála, ale všechny postavy jsou smyšlené a podobnost se skutečností … však vy víte. To Telegraf versus Zločin se skutečné události blíží jak jen to jde. Postavy kreslené podle fotek, prostředí i příběh, vše, ač velmi stručně podané, souzní se skutečností.  A do třetice se vrátí Spořínek už jako otec od rodiny.

Encyklopedie komiksu 2 je dalším dílkem puzzle, který vám nabídne zcela jiný, ale nikoli horší zážitek než díl první. Majitelé jedničky by si ji neměli nechat ujít už z principu, staří pionýři mohou zavzpomínat na svá oblíbená periodika a všichni ostatní … inu ti ať alespoň popřemýšlí, protože záměr - ukázat nám, že komiks byl před rokem 89 daleko rozmanitější, než tušíme se autorům bezezbytku daří.

Encyklopedie komiksu v Československu 1945 - 1989 2
Ládek, Josef - Pavelka, Robert

Nakladatel: Nakladatelství XYZ