RECENZE: Jiří Pavlovský, Magie pro každého (Kladivo na čaroděje 1)

Článek od: Martin Stručovský - 11.10.2012

Jak už název seriálu napovídá, točí se kolem čarodějů, démonů a dalších podobně pěkných věcí, čili máme před sebou paranormální detektivku jako vyšitou. Pro nás je pak plus, že Jiří Pavlovský jako autor prvního dílu a především tvůrce projektu, celý příběh nezasadil někam do USA, ale do českých kulis, čímž pro nás získává ještě na větší přitažlivosti. Možná si teď říkáte, že něco takového tu prostě nemůže fungovat. Opak je ale pravdou a Jiří Pavlovský nás o tom přesvědčí během dvou set stran.

Celý příběh začíná, jak už je u detektivky dobrým zvykem – zločinem. V tomto případě dojde k vraždě, jejíž obětí je magiograf – jeden z lidí, který se zabývá zkoumáním magie. Jak se ukáže, mrtvol je víc a přibývají další. Což rozhodně není dobré a z exilu, respektive z blázince je vytažen Felix Jonáš, jeden z našich hrdinů. Jakmile se lehce otřepe, začne dávat dohromady tým, protože jak známo – svět bez parťáků nespasíš, to už konec konců věděli i Krotitelé duchů. Brzy se tak k Felixovi přidávají Walter, Klaudie a Vincenc. Každý z nich má velice specifické schopnosti, jež vám samozřejmě neprozradím.

Pavlovský všechny postavy během dvou set stran zvládne lehce načrtnout, představit a ukázat, co od nich můžeme v dalších dílech čekat. Rozhodně musím ocenit, že chemie mezi nimi funguje dobře a postavy se vzájemně doplňují. Další plusové body si pak autor zaslouží i za to, že skvěle komponuje dohromady víc zápletek – kromě řešení případu se pak soustředí i na rovinu kolem Jonáše, která se týká jeho osobního problému. Autor tak dává pomalu dohromady příběh, který bude mít v dalších dílech určitě ještě důležitou roli a nejspíš dostane hrdinu do svízelných situací.

Vážné a humorné situace jsou vyrovnány tak akorát, takže si četbu rozhodně užijete a několikrát se nad autorovými hláškami příjemně zasmějete. Už jen u scény s vytahováním prstu z krku jsem se řechtal, až jsem se za břicho popadal. To samé platí o dialozích, v nichž je Pavlovský opravdu přeborník:

„Tak se pustíme do práce,“ přerušil je Felix. „Nejdřív –“
„Potřebujeme jméno,“ skočil mu do řeči Vincenc.
„Jméno?“
„Jako týmu. Třeba… Drtičky. Delta Force. Nebo Ničitelé
zla.“
„Ničitelé zla,“ zopakoval Felix Jonáš.
Klaudie promluvila. „Já myslím, že by ten název měl mít
nějaký pozitivní podtext. Něco, z čeho by lidi poznali, že jsme na jejich straně. Něco lehkého, neagresivního, třeba i s lehce přírodním motivem. Něco jako Síla země. Nebo Prameny.“
„Co takhle Zasraný grínpís jedny pojebaný?“ zeptal se
zdvořile Vincenc.
„Možná bych se na jméno zatím vykašlal,“ řekl Felix. „Zkusíme,
jestli nám to vůbec bude fungovat.“

(Jiří Pavlovský: Magie pro každého, str. 52)

Kromě kulis, které v příběhu fungují skvěle (obyvatelé Prahy se po přečtení určitě budou dívat určitě na spousty míst jinak) je pak určitě zajímavý koncept vyprávění. Po prvním díle mohu jen odhadovat, ale myslím, že každý díl se bude rovnat jeden případ. Ovšem s tím rozdílem, že se celou sérií potáhne metapřípad – hlavní dějová linie, v níž půjde tým po stopách tajemné organizace, která stojí za všemi událostmi.

Magie pro každého představí hrdiny, svět a odpoví na některé otázky. Zároveň vyvolává otázky nové a tím pádem i potřebu číst dál a rozlousknout s našimi hrdiny celý tenhle zapeklitý případ.

Kladivo na čaroděje 1: Magie pro každého
Pavlovský, Jiří