RECENZE: Markus Heitz, Spalující nenávist (Legendy alfů 2)

Článek od: David P. Stefanovič - 03.11.2012

Většina lidí se snaží dvakrát do stejné řeky nevstoupit. Markus Heitz má na to ale vlastní názor, proto se do ní noří již pošesté. A hodlá v tom ještě nějakou dobu pokračovat. A dokud si bude udržovat nastavenou laťku, není důvod, aby mu jak čtenáři, tak recenzenti neudělili své požehnání.

Po obrovském úspěchu své trpasličí trilogie připsal Markus Heitz čtvrtý díl, načež opustil trpaslíky, ale ne Skrytou zemi. Začal totiž vyprávět stejný příběh, jen z jiného úhlu pohledu – hlavními hrdiny nové trilogie se stali ti, které původní sága vykreslovala v těch nejtemnějších barvách, Alfové. A kupodivu to zafungovalo. Najednou se ukázalo, že to nejsou jen zlouni, pohánění čistou zlobou, ale velmi komplikovaný národ, který si ze všeho nejvíc cení svých vědců, učenců a umělců. V druhém díle navíc autor do klasické high fantasy (i když v jeho pojetí to byl vždycky spíš mix high a dark fantasy a hororu) míchá stále výraznější prvky politického thrilleru.

Je sice dost zvláštní číst si o politickém uspořádání elfského (to, že mají černé oči a jiné písmeno na začátku, nehraje až takovou roli) státu a o tom, jaké intriky příslušníci dvou nejsilnějších stran používají, aby dosáhli svého, ale rozhodně to funguje. Ostatně pokud by Heitz po tomhle triku nesáhl, napošesté by už to nejspíš neutáhl – v „politických“ pasážích je kniha rozhodně daleko čtivější než v těch, kdy postavy cestují Skrytou zemí, bojují, kouzlí a rozptylují se dalšími fantasy klišé.

Zatímco tedy dva hlavní hrdinové předchozího dílu (a hlavní padouši původní trilogie), nostárojové Caphalor a Sinthoras, vedou válečné tažení v cizí zemi a podrobují si jeden národ za druhým, jejich političtí protivníci doma kují pikle a vráží jim na dálku dýky do zad. A co hůř, slabé a rozhádané vedení znamená slabý stát. A z temného propadliště dějin se vynořují největší a nejsilnější nepřátelé Alfů, aby využili toho, že je vojsko příliš daleko. Kniha tak sleduje zlomové okamžiky alfských dějin ve dvou liniích: v jedné se dobývá Skrytá země a na čtenáře občas zamrkají známé reálie či postavy, zatímco v té druhé se dobývá samotný Dsôn Faïmon, vlast Alfů. Zkáza se valí na ty, kteří ji přináší, a z čtenářovy minulosti (která je budoucností postav) se vynořuje uspořádání světa, jak jsme ho poznali v prvním díle Trpaslíků.

Nevýhodou, aspoň pro ty, kteří ostatní knihy četli opravdu už několik let zpátky, je to, že Heitz bere každou novou knihu víc a víc jako archeologické odkrývání dalšího kousku velké skládačky, kterou jako autor započal, místo aby se soustředil na budování jasného, lineárního příběhu. Spalující nenávist tak končí v polovině veškerých linií, což by u druhého dílu trilogie ani tak nevadilo, kdyby autor v doslovu nenapsal, že koho zajímají další osudy Caphalora a Sinthorase, dozví se o nich v trpasličí trilogii. A že třetí díl alfí ságy se v čase a prostoru přesune do „ztracených dvou set padesáti věků“, čili do doby, která uběhla mezi třetím a čtvrtým dílem původní tetralogie a během které byl Tungdil Zlatoruký ztracen v Černé soutěsce (k tomu, co tam dělal, se tak možná konečně dostaneme). Už to tedy tak vypadá, že fanoušek „Kronik Skryté země“ (jak můžeme tyto tematicky spojené knihy pracovně nazvat) musí být čím dál tím víc spíše zarytým muzejníkem než prostým čtenářem, hledajícím u fantasy odreagování.

Jak už bylo řečeno, svou laťku si Heitz pořád udržuje, maximálně o ni sem tam škrtne nosem. Ale čím dál víc převažuje pocit, že „když už jsme v tom tolik let a máme ho plnou knihovnu, tak už to s ním tedy dotáhneme do konce“. Jestli není lepší vyrazit prozkoumat zase nové světy, ať si každý zváží sám. Ruku na srdce, Markus Heitz přeci jen není a nikdy nebude George R. R. Martin, abychom na každých dalších tisíc stránek, které vyplodí, čekali s bušícím srdcem a počmáraným kalendářem.

Legendy alfů: Spalující nenávist /Die Legenden der Albae: Vernichtender Hass/
Heitz, Markus

Nakladatel: Fantom Print