RECENZE: Darren Shan, Zrození zabijáka

Článek od: Roxana Kubovská - 04.03.2013

Možná jste už zaslechli, že u nakladatelství CooBoo vyšla nová kniha od skvělého spisovatele Darrena Shana. Jde o první knihu ze ságy Lartena Hroozleyho, která se jmenuje Zrození zabijáka. Larten Hroozley je postava ze dvanáctidílné ságy Darrena Shana, která v českém jazyce vyšla už před lety. Ti kteří četli tuto ságu, a jen trošku se jim líbila, by měli knihu Zrození zabijáka ihned zařadit mezi povinnou četbu. Ale co ti, kteří o sáze Darrena Shana v životě neslyšeli?

Larten Hroozley je úplně obyčejný chlapec. Má velikou rodinu a se svým bratrancem Vurem musí už od dětství chodit pracovat do továrny na hedvábí. Jejich zaměstnavatel Traz se s dětmi ani v nejmenším nemazlí, ale děti už jsou zvyklé. Potřebují tu trošku peněz, co za únavnou práci dostávají. Když Trazovi ale jednou zase rupnou nervy a začne surově mlátit Vura, všechno se změní. Larten se na ně už nevydrží dívat a zabije Traze. Nikdo by jeho smrt sice neoplakal, ale on ví, že má jenom pár minut na to, aby zmizel. Místní totiž nenechají žádný zločin jen tak... Zhruba na tomto místě začíná dobrodružství Lartena Hroozleyho.

Larten se motal mezi hroby, drmolil modlitby ke všem bohům, o jakých kdy slyšel, a oči upíral do země. Nejraději by se díval do všech stran, aby mu neunikli žádní duchové a čarodějnice a démoni. Ale napadlo ho, že kdyby spatřil on je, uviděli by i oni jeho.

(strana 40)

Darren Shan je báječný spisovatel, který se věnuje především psaní napínavých a temných příběhů. Kniha Zrození zabijáka má má už od začátku rychlý spád a čtenář se hned ocitá ve středu dění. Ti kdo četli jeho předešlou ságu Darrena Shana, se nad knihou budou rozplývat blahem, ale pokud máte rádi upíry a dobrodružné příběhy, myslím, že si knihu můžete klidně přečíst. Znalost ze ságy Darrena Shana se sice hodí, když Larten poznává ostatní upíry, kteří jsou tady ještě opravdu mladí, ale není to nezbytné. Kniha je také rozdělena do několika částí. V každé z nich je Larten o několik let starší. Tím autor šikovně přeskočil pár nudných chvílí, které mohly určitě nastat, kdyby popisoval desítky let putování krajinou. Darren Shan také nenechá na živu všechny sympatické postavy, jako v pohádce.. Kniha se tím stává mnohem opravdovější a hororovější.

U knih od Darrena Shana se nikdy nemusíme bát nudných postav. Všechny jsou jistým způsobem zajímavé a výjimečné.  Záporné i kladné postavy přijdou člověku sympatické, ať už páchají sebevětší zlo. Čtenáři si asi nejvíce oblíbí Lartena Hroozleyho, který si svůj nově nabytý upíří život určitě představoval trošku jinak. Jeho mistr mu den co den dává těžké úkoly a zkoušky, které se zdají být nezvládnutelné. Larten je z celé situace akorát naštvaný, mrzutý a uražený, ale to už k mládí patří. Kniha bohužel nemá  ani dvě stě stran. Celý příběh je neuvěřitelně čtivý a spisovatel dokázal dokonale popsat právě panující aumosféru, která jen pomohla tomu, že se čtenář dokázal do příběhu snadno vžít. Ještě bych chtěla pochválit skvělý konec, který sice navnadí na další díl, ale není přehnaně otevřený. Už netrpělivě očekávám vydání druhého dílu, který v angličtině nese název Ocean of Blood.

Sága Lartena Hroozleyho/ Zrození zabijáka
Darren Shan
Nakladatel: CooBoo