RECENZE: Thomas Brezina, Klub záhad - Brána času - Magický kmen Vikingů

Článek od: frankie - 10.03.2013

Klub záhad je zpět! Trojice hrdinů – třináctiletý Jupiter, jeho stejně stará (respektive mladá) sestřenice Vicky a její jedenáctiletý bráška Nick objeví ve sklepení hradu Sokolí skála bránu času umožňující cestovat do minulosti.

Kniha čtenáře vtáhne do děje velice snadno a ten ji celou přelouská díky záživnosti a stručnosti velmi rychle. V edici Brána času se jedná o čtvrté dobrodružství. Po výpravách za dinosaury, k černému rytíři a k pirátům jsou hrdinové vrženi mezi Vikingy v blíže neurčeném čase i místě. Samotný příběh je orámován současností, respektive hrozbou, která zasahuje do smýšlení celé party. Výprava za Vikingy nebyla hrdiny nikterak plánovaná a přenesení do těchto časů byl jeden velký omyl. O to větší, že hned po vyvržení z časového tunelu byli místním kmenovým náčelníkem obviněni z krádeže kouzelného amuletu. Je pak už pouze na nich dokázat, jak to s krádeží bylo.

Cestování v čase se moc nerozebírá, stačí pár barevných kamínků, světlo a časový tunel je na světě.  Pokud je zamířeno do nějaké konkrétní doby, je nutné mít s sebou artefakt z daného období, pak se necestuje na náhodu, ale s jistotou, že se doputuje tam, kam dotyčný chce.

Opět je zde zachován model srovnání schopností čtenáře s hrdiny pomocí odvahometru. Na něj, tj na jednu stránku v knize, čtenář zaznamenává body, které získá za správné odpovědi, ty si opět zkontroluje superlupou. Ta však slouží nejen k zjišťování odpovědí, ale i k prohlížení obrázků. Kdo chce uspět a nebýt z celé party za trubky, musí se snažit. Z celkových třiceti bodů má Jup dvacet pět a Nicky s Vickem po jedenadvaceti. Z toho jasně vyplývá, že příliš prostoru na nějaké zaváhání není. Musím se přiznat, že v první polovině knihy jsem získával body zcela stoprocentně, v druhé to bylo ale o poznání horší. A to se považuju za docela inteligentního mladého muže! Chce to více cviku, tréninku a pozornou četbu. Kniha s fantastickými prvky je ale hlavně detektivním příběhem.

Na konci publikace čeká na seznámení runová abeceda a pár pikantností ze života autora Thomase C. Breziny, např. jakého je znamení, co chová za domácí mazlíčky, jaké má koníčky, co ho nejvíce fascinuje z období Vikingů. Nesmím opomenout, že cílovou čtenářskou skupinou jsou děti ve věku 9 až 12 let (dle knihy), od 11 let (dle webových stránek nakladatelství). Já osobně se domnívám, že kniha zaujme spíše školáky od šesté třídy a výše. Jednoznačně vhodné je ale začít sérii číst pěkně popořadě od prvního dílu. Příběhy jsou sice ukončené, ale těžko se čtenář orientuje v narážkách na díly předešlé a v nebezpečí, které čeká na hrdiny v současnosti. O tom, že dětští čtenáři jsou typem těchto publikací nadšeni, svědčí množství vydaných knih Klubu záhad.

Brána času – Magický kmen Vikingů
Thomas C. Brezina

Nakladatelství: Fragment