RECENZE: Petra Neomillnerová, Tanec s carevnou

Článek od: elho_cid - 14.08.2013

Není pravděpodobné, že by tuhle recenzi četl někdo neobeznámený s Tinou Salo, ale pro jistotu začnu od ní.

Členka komunity pražských vampýrů je drobná blondýna, vypadá na něco přes dvacet, ale ve skutečnosti se narodila v době třicetileté války. Tina odmítá dospět, chce chodit do tanečních klubů, usrkávat červenou z floutků sjetých kokainem a přes den si dát šlofíka. Naneštěstí se v Praze objeví její biologický otec. Tina není běžný upír, vzniklý kousnutím a nakažením oběti, Tina je dcerou severské mytologické bytosti, Álfa, a ubohé markytánky. A tatík Dyre Salo se odmítá smířit s tím, že jeho dcera je hédonistka. Chce jí navalit na krk zodpovědnost, vládu nad regionem, nebo lépe nad světem. Už chápete, co je na téhle sérii tak zábavné?

Věta „Kristýno, jsem tvůj otec!“ krásně parafrázuje známé „Luku, jsem tvůj otec“ a kariéra, kterou pro svou dceru plánuje Dyre, není jen parodie temné strany síly. Je to temná strana převedená do formy daleko konkrétnější a nám všem bližší. Fakt, že světlá strana je reprezentovaná drogovými večírky, výsledný efekt ještě umocňuje.

V pátém díle došlo k určité zmeně. Zatímco dříve fungovaly knihy o Tině i jednotlivě, postupně začaly zápletky jednotlivých dílů upadat a série nabývala stále seriálovatější formu. Po jejich přečtení víte, jak se dál posunuly jednotlivé postavy a změnily vztaky mezi nimi, ale nejste si jistí, jestli kniha měla mít nějakou vlastní pointu. V pátém díle se Tinin druh Kay napil z magické lebky a získal tak nějaké schopnosti navíc, třeba zvýšenou odolnost proti slunečnímu svitu, Tina se hodně chytla s otcem, který jí unesl jejícho přítele Timoteje, a na Šumavě došlo k menšímu masakru, což je všechno zajímavé pro fanoušky série, ale jako samostatná kniha by to neobstálo.

Tanec s carevnou navazuje na události pátého dílu a Tina odlétá do Ruska, aby pátrala po Timotejovi a vyhnula se elegantně následkům jihočeského krveprolití.

Na šestém díle je ztráta románové formy ještě zřejmější, než tomu bylo v případě pětky. Asi do poloviny můžete mít pocit, že se buduje zápletka, ale příběhové linie a jednotlivé problémy nakonec  vyústí v řadu brutálních potyček. V nastalém pekle se pak na méně důležité sliby a závazky zapomene, jejich vyústění není věnovaný potřebný prostor. Navíc poslední cca čtvrtina působí dojmem textu přidaného proto, aby kniha nebyla příliš krátká. Nechápejte mě špatně, je tam spousta vtipných a napínavých situací, čte se to dobře, jen při zpětném pohledu chybí hlavní dějový oblouk, velká nosná zápletka.

Petra si nejspíš tento nedostatek uvědomuje, protože ho vynahrazuje fakty důležitými pro sérii jako takovou. Dozvíme se spoustu věcí o Álfech a jejich zvláštních libůstkách a schopnostech, vztah mezi Tinou a Dyrem projde obrovským vývojem a to platí i o Timotejovi, Kayovi a dalších významných upírech a vlkodlacích. Objeví se profesionální lovci upírů a hlavně, samotná Tina z dobrodružství v Rusku vyjde trochu jiná, než byla na začátku knížky.

Autorka zdá se viděla, že tahle sehrávka se slabším samostatným příběhem potřebuje alespoň nějaké trumfy, aby to nebyl totální debakl. A nakonec to vyšlo, jsem nadále spokojený fanda série, jenže Petře teď v ruce zbývá jen jedno eso, stále záhadný Simeon. Pokud v příští knize vynese i tuhle kartu, s čím bude hrát dál? S lovci úpírů se to vyhrát nedá – nejsou pro Tinu důstojným soupeřem.

Jsem na sedmý díl opravdu zvědavý. Moc držím palce, aby série pokračovala a těším se, jaké potíže Petra Neomilnerová Tině ještě chystá.

Tanec s carevnou
Petra Neomillnerová