RECENZE: Paolo Bacigalupi, Prachožrouti

Článek od: Jan Žlebek - 17.09.2013

Za devatero řekama a devatero horama, na pobřeží Mexického zálivu v chatrči z bambusu a odpadního plechu, který ani výkupčí kovů nechtěli, žil byl jeden chlapec. Jmenoval se Nailer a nikoho asi nepřekvapí, že byl polovičním sirotkem a Sudičky mu přichystaly tuze zvláštní osud. Ovšem než (a jestli vůbec) dostane ruku spanilé princezny bude se muset zatraceně ohánět. Sudičky jsou totiž mrchy a tohle není žádná pohádka. Paolo Bacigalupi v péči nakladatelství Plus předkládá drsný postapokalyptický příběh ze světa, kde je ropa vzácnější než šafrán a věrné přátelství cennější než černé zlato.

První díl trilogie Prachožrouti zaujme hned na první pohled svou okulibou grafickou úpravou. Za přebal i černobílé vnitřní ilustrace vděčí české vydání i publikum Milanu Malíkovi, jemuž se podařilo vystihnout syrovou atmosféru rozebíračské pláže a světa bez fosilních paliv s dynamickým švihem. Každý z obrázků na čtenáře vydechne živelnost a naléhavou energii. Netřeba zdůrazňovat, že k Bacigalupiho textům a světonázoru je to přístup přiléhavější než mokrý igelit.

Nailerův vesmír se skládá z hromady nepotřebných tankerů, nekonečné dřiny a snů o tom, že jednoho krásného rána odpluje někam pryč. Život v lehké partě, jejímž úkolem je prohledávat útroby leviathanských lodí v honbě za vzácnými kovy, není žádný med – a to nad ním ještě jako Damoklův meč visí hrozba toho, že navzdory podvýživě příliš rychle vyroste a do trpasličích prostor se jednoduše nevleze. Nemilosrdný svět pláže vylíčil autor ve všech barvách špíny, co jich jen mizérie zná, a stejně před pravdou neuhýbající vhled nabídl do prachožroutské logiky uvažování. Nejsilnější okamžiky románu přicházejí právě ve chvíli, kdy postavy riskují vše s plným vědomím, že to stejně nemá žádnou hodnotu. A tak Nailer prochází příběhem a odnáší si jizvy a zranění – a zdaleka ne jen ty na těle.

Ačkoliv se tentokrát pouští rodák z Colorada do četby pro mládež, nechybí žádný z prvků, jimiž dokázal oslovit dospělé čtenáře natolik úspěšně, že mu to vyneslo za povídkovou sbírku Čerpadlo 6 cenu české ASFFH i americký Locus a za debutový román Dívka na klíček krom British SF Award vše, co mohl. Líčí nedalekou budoucnost poznamenanou koncem ropné civilizace i globálním oteplováním – a představuje ji syrově realisticky. Pohled na svět z jeho odvrácené strany – ze strany lidí, kteří neměli to štěstí, aby se narodili na výslunní – a konfrontace jeho obyvatel s nedosažitelným světem pokročilých technologií dává Prachožroutům náskok před běžnou četbou pro mládež. K tomu je třeba přičíst ingredience v podobě dětské práce, kmenových zvyků rozebíračů tankerů a nenažraných megakorporací, jež to všechno mají na triku – a získáte představu, z čeho a jak Paolo Bacigalupi uvařil postapo polévku, kterou čtenářům servíruje v rezavé misce. Autor opět dokazuje, že ve svých scifistických příbězích umí nastavit zrcadlo světu, jenž není skrytý někde v daleké budoucnosti, ale čeká na řadě míst dnešního chudého Jihu.

Spisovatel ovšem nepáchá žádnou agitku, byť bych vsadil celodenní sběr šrotu proti ohnutému hřebíku, že bude volit někde nalevo. Nabízí příběh pro mládež, ale píše tak, aby knihu ocenil i dospělý. Odvážný záměr mu však bohužel nevychází stoprocentně. Nijak nevadí jednoduchá dějová kostra, ale občasné sklouznutí k naivitě musí odhalit i třináctiletý školák. S ohledem na čtenářstvo volí tentokrát Bacigalupi o něco jednodušší jazyk a v popisech nabízí méně postkyberpunkového zaostření na detail, zato více úvah nad hodnotou přátelství a věrnosti. Hoši z klubu Rychlých šípů by valili bulvy, kdyby jim prachožrout Nailer představil svůj náhled na věc. Vzájemná podpora, protislužby, krevní přísahy – to vše na rozebíračské pláži potřebujete, pokud chcete přežít do dalšího rána.

Pakliže máte rádi autorův kritický styl psaní science fiction, pak není nad čím váhat. Všem ostatním nabídnou Prachožrouti svižný příběh v kulisách větrnými smrštěmi zdevastovaného amerického jihu a pár témat k přemýšlení. I kdyby to mělo být jen to, že se vlastně nemáme zas až tak zle.

Pokud tedy nebouráte lodě někde v Pákistánu.

Prachožrouti /Ship Breaker/
Paolo Bacigalupi