RECENZE: Petra Neomillnerová: Amélie a barevný svět

Článek od: Marta Novotná - 07.01.2014

Druhá dětská knížka Petry Neomillnerové je opět plná duchů, hudby a koček. Sledujeme v ní příběh Amélie a Markéty, které se seznámily v první knize Amélie a tma a začaly spolu a s maminkami bydlet.

Namísto idylického a klidného soužití, při kterém se do černobílého světa Amélie konečně dostaly barvy, se však rojí samé potíže. Tatínek Markéty se vrátil z cest a chce zjistit, proč se Markéta s maminkou přestěhovaly a kdo tam s nimi bydlí. Amy by zase chtěla poznat z „barevného světa“ co nejvíce, ale maminka se o ni bojí a nechce ji pustit ven. Spolu s Markétou se jim však povede Lýdii přesvědčit a Amélie narazí v Nerudově ulici na dalšího ducha. Zbytek příběhu spočívá v hledání řešení problémů s tatínkem Markéty, pomoci duchovi Jakubovi a nakupování dárků. Vše se totiž odehrává těsně před Vánoci a vrcholí Štědrým dnem.

Postavy jsou perfektně vykreslené. S Amélií i Markétou se sžijete snadno a i pohnutky ostatních postav přirozeně vyplývají z děje. Každá figurka je svá a dohromady tvoří pestrou mozaiku. Stejně dobře je napsaný příběh. Je napínavý a nepustí vás, dokud knihu nedočtete, což naštěstí není takový problém, protože se jedná jen o 96 stránek. Přesto se tam toho stane víc, než v leckterých dvojnásobně dlouhých knihách. Navíc je děj díky střídání Amélie a Markéty v roli vypravěček rozdělen na krátké celky, snadno tedy najdete, kde jste minule skončili. Jelikož je to kniha především pro děti, nemusíte se bát špatných konců. Naopak. Svou vánoční atmosférou a optimistickým koncem vás kniha naladí do pohody.

Jednoznačné plus jsou pak ilustrace Lubomíra Kupčíka. Nečekejte klasické infantilní kresbičky pro děti. Kdepak. Kupčíkovy kresby jsou realistické a z výrazů postav bez potíží poznáte, jestli se zlobí, jsou spokojené či vyděšené. A jelikož se dům Amélie i jeho okolí hemží kočkami, je jich i kniha plná. Odpočívají, zlobí i prozkoumávají jednotlivé stránky jako by jim patřily.

Shrneme-li to, jedná se o půvabný kousek, který by vám v knihovně neměl chybět. Pohladí na duši, a pokud ještě nemáte děti, kterým byste ho mohli předčítat, jistě se k němu rádi za pár let vrátíte.

Amélie a barevný svět
Petra Neomillnerová