RECENZE: Victoria Schwabová, Archiv

Článek od: Tereza Kadečková - 26.03.2014

Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie.

Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem pře čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.

Když se mi do ruky Archiv dostal, čekala jsem další young adult novelu s náctiletou hrdinkou, řešící svoje dospívající problémy, a s milostným trojúhelníkem, sem tam okořeněné o nějakou tu akční scénu. Nedostatek dobré literatury ve mně zanechal podobné předsudky a musím říct, že Archiv je nevyplnil. Protože i když tu jisté náznaky obou problémů byly, užívala jsem si je a nemohla jsem si na ně stěžovat.

Jsme v obyčejném světě, ze kterého vedou dveře. Tyhle dveře mohou vidět jen Správci a oni se jimi dostávají do Úžin a Archivu, kde pracují jako lovci uprchlých Historií. Mackenzie svou práci plní svědomitě a to i přesto, že má rodinné problémy a sama se nevyrovnala se smrtí bratra. Jenomže po přestěhování se dostává do oblasti, která se jen hemží uprchlými Historiemi a to jí přidává jen další a další práci.

Archiv postupně odkrývá, jak to ve světě Správců a Knihovníků chodí, ukazuje fungování pravidel a to, že ti na nejnižším postu neví a neměli by vědět, co se děje na těch vysokých. Taky nás učí dobře lhát, protože jak už to bývá, obyčejní smrtelníci se o Archivu nesmí dozvědět a kdyby se to stalo, přineslo by to jen spoustu problémů. A tak tu máme Mackenzie, která je zasypána množstvím problémů, pod kterými by se normální člověk zhroutil. A ona k tomu nemá daleko.

Victoria Schwabová dokázala krásně vykreslit myšlenkové pochody a motivace postavy, takže jí čtenář odpustí i kdejakou botu – a že jich neudělá málo. I další postavy, ať už to jsou Mackenziiny rodiče, Knihovníci, Správci nebo i Historie, jsou příjemné a reálné ke čtení. Příběh nezanechává slepá místa a všechno ve finále dává smysl.

Tohle snadné čtení je možná i jedna z chybiček. Knížku člověk přečte hned. Když k ní sedne, spolkne ji klidně za den nebo dva. Potom je škoda takovou knížku odložit a snadno se na ni zapomene. Jestli sháníte hezké počtení na víkend, je Archiv ideální, ale nejspíš nezanechá žádnou hlubší stopu. Snad na druhé přečtení.

Ale pokud po ní v knihkupectví sáhnete, nic tím nezkazíte.

Hodnocení: 75%

Nakladatelství: COOBOO