RECENZE: Grant Morrison, Tony S. Daniel, Batman R.I.P.

Článek od: Tereza Kadečková - 13.05.2014

Batman je jeden z nejschopnějších hrdinů, se kterým se můžou padouši setkat. Je skoro nemožné porazit ho fyzicky a útoky na jeho psychiku také nedopadají na úrodnou půdu. Alespoň většinou. Nyní před Batmanem stojí neznámý nepřítel, který si říká Černá rukavice, a ví přesně, z jakého úhlu zaútočit, aby Batmana připravil o rozum.

Morrison ví. Morrison zná. Kdybyste se Morrisona zeptali na jakékoliv období z Batmanova života, jsem si jistá, že vám ho vyloží od A do Z. A to je problém Batmana R.I.P. Morrison ví a zná. Pokud po komiksu sáhne někdo, kdo nečetl spoustu dalších příběhů a není opravdu zarytým fanouškem, začne se hodně rychle ztrácet.

Pokud by šlo jen o návaznosti, není si na co stěžovat. Koneckonců, snahy o vysvětlení a odkazy na předchozí zkušenosti se v textu vyskytují, takže i pro toho, kdo minulá čísla Batmana nečetl, by to nemusel být problém. Jenže tady přichází na řadu scénář a ten je přinejmenším matoucí. Pokud se jím Morrison snažil zachytit Batmanovu rozpolcenou osobnost, která upadá do stále šílenějších otáček, myslím, že se mu to podařilo. Protože i čtenář si při čtení připadá jako na podivné horské dráze, kdy má informace rozmazané a nejdou poskládat dohromady.

Abych tu nevykřikovala jen negativa, podíváme se i na pozitiva. U příběhu to určitě budou kapitoly, které jsou průřezem Batmanova života a situací, které ho ovlivnily nejvíc. Mísí se tu, jak by vypadal život bez Batmana a jak by to vypadalo, kdyby onu osudovou noc vrazila místo netopýra do okna třeba ještěrka. Většinou nemám návraty k minulosti v komiksech ráda. Ale v případě R.I.P. jsem si flashbacky užívala, protože po předchozí smršti to bylo konečně něco, co dávalo smysl.

Dalším velkým plusem je určitě kresba. Tony S. Daniel udělal pěkný kus práce – Temný rytíř i posléze jeho barevné, šílené já, jsou stejně skvělé pro oko. Designy ostatních postav se mi taky většinou zamlouvaly – snad jediný se mi nelíbil Joker, který už nám pěkně zestárl a s jeho vzhledem bych ho nenechala přiblížit se k dětskému hřišti.

Batman R.I.P. není špatný komiks. Určitě dává i perfektní smysl, ale člověk k němu musí mít načteno a vědět a znát to, co Morrison. Což na českém trhu není jednoduché, když se u nás vydá jen zlomek toho, co vychází. Nemůžu říct: „Nečtěte ho,“ ale stejně tak vám nebudu říkat, že vám nesmí uniknout. Rozhodnutí je na čtenáři, já jen dodávám, že ať už se rozhodnete jakkoliv, aspoň v té knihovničce vypadá sakra dobře.

Hodnocení: 55%

Batman R.I.P.

Scénář: Grant Morrison