RECENZE: S. King, Doktor spánek

Článek od: Wendy - 06.06.2014

Vzpomínáte si na hotel Overlook s Osvícení? Na malého osvíceného Dannyho, jeho otce alkoholika i všechny běsy, které se ve zdech hotelu po celá staletí ukrývaly? A chtěli byste vědět, jak to bylo s malým Dannym, který z děsivého hotelu unikl se svou matkou jen o vlásek, dál? Pak je kniha Doktor spánek přesně pro vás.

V této nové knížce, kterou nemá na svědomí nikdo jiný než mistr a uznávaný král hororu Stephen King, se s Dannym Torrancem opět setkáme. Už to však není žádný malý vystrašený chlapec. Vyrostl v dospělého muže, který se, stejně jako jeho otec, potýká s alkoholismem. V alkoholu utápí mladý Torrance nejen svoje děsivé zážitky z Overlooku, ale snaží se díky chlastu vypořádat se svým nadpřirozeným darem a vším co sebou jeho osvícení nese.

Všechno se však mění ve chvíli, kdy se s ním spojí dívenka Abra, též osvícená. V tu chvíli Danny pochopí, že stejně jako jemu byl kdysi dobrým učitelem šéfkuchař hotelu Overlook Dick Hallorann, musí být teď on učitelem malé a bezmocné Abry. Všechno navíc stěžuje Pravý rod, který od nepaměti brázdí svět ve svých karavanech. A že to nejsou zrovna příjemní a milí lidé, to už je snad každému jasné.

Doktor spánek se však od Osvícení v mnohém liší. A není to jen dějem a postavami, ale i celkovým stylem psaní a tónem, jakým je kniha vyprávěna.

Osvícení napsal rozpolcený, nevyrovnaný alkoholik, který se díky této knize, kterou psal s urputností sobě vlastní, snaží se svým problémem vyrovnat. Člověk, který do knihy vložil všechen svůj strach, vztek, všechny negace a psychotické stavy, které v něm alkohol vyvolával. Oproti tomu Doktora spánka napsal zcela vyrovnaný muž, který se zbavil svých běsů a jen si přeje svému věrnému čtenáři ukázat, jak pokračoval Dannyho život dál, jakým člověkem se stal a jak moc se na něm podepsaly nepříliš pozitivní prožitky z jeho dětství.

Jak už se ukázalo například v knize Závan klíčovou dírkou, Stephen King prostě jen k tomuto příběhu neřekl všechno. Ne vše bylo řečeno, a možná právě proto se nejuznávanější autor hororové literatury rozhodl svoje postavy opět nechat ožít a promluvit.

Ačkoli se může mnohým zdát, že Doktor spánek je nepřehledný, zdlouhavý a nevyvážený, je opak pravdou. Na necelých 500 stránkách najdete vše, co byste jako čtenáři Kingových knih měli najít - napětí, děs, hrůzu a především dokonalou zápletku, jež se pořádně rozmotá až ve finální scéně, která je nabitá akcí a prostě vám nedovolí od knihy odejít.

Jediné, co bych knížce vytkla, je fakt, že se v ní příliš málo objevuje postava kocoura Azreela, který tvoří hlavní prvek, zvlášť, když se o něm hovoří i v anotaci knihy. Z tohoto důvodu jsem očekávala, že samotný Azreel sehraje v Dannyho životě i v životě malé Abry, důležitou roli a stane se tou klíčovou postavou celé knihy, která bude naše hrdiny doprovázet a pomáhat jim ve chvílích, kdy si sami nebudou vědět rady. To se bohužel nestalo. Samozřejmě to není chyba autorova, ale spíše nakladatelova, který na super knihu napsal mírně zavádějící anotaci, jež může mnohé čtenáře zmást a vyvolat v nich stejný dojem, jaký vyvolala u mne.

Jinak je ale Doktor spánek naprosto jedinečnou knihou, která by neměla chybět v knihovničce žádného milovníka Kingových knih.

Doktor spánek
Stephen King