RECENZE: Robert Harris, Index hrůzy

Článek od: Lucie Koucká - 19.07.2014

Geniální fyzik doktor Alex Hoffmann dříve pracoval v ženevském CERNu na vývoji Velkého hadronového urychlovače (skvěle popsáno v knize Flashforward R. J. Sawyera). Génius vnímá svět jinak než my, Alex po celý život vidí věci dřív než ostatní. Povahou je typický vědec: výstřední cvok, samotář z duše, lhostejný ke všemu, co ho intelektuálně nezaujme. Před osmi lety založil spolu s velice schopným finančníkem a manažerem Hugem Quarrym společnost Hoffmann Investmens Technologies, algoritmický hedžový fond. Hedge fond, to původně znamenalo zajištěný, dnes spekulativní až velmi rizikový. Pro společnost pracuje šedesát nejbrilantnějších mozků světa, vědců, kteří přešli na temnou stranu a stali se kvanty. Bez Alexe by však nebylo nic. Výsledkem jeho výzkumu je totiž Vixal-4, algoritmus, který to opravdu umí, učí se rychleji, než je schopen člověk, a trhy odhaduje také lépe než lidé. Rozvíjí se zatraceně rychle, ta mašinka na vydělávání peněz.

Alex ve své firmě zakázal papír, všechno je digitální, stejně jako špičkové zabezpečení jeho domu, o kterém si donedávna myslel, že ho ochrání. Jenže se zmýlil a při tom zjištění jde vědci i jeho ženě Gabby o život. Ne scénu nastupuje další hlavní hrdinka – paranoia. Kdo ho chce zničit? Strach se šíří. Nejen Alexův, ale i strach mezi finančníky. Můžeme skutečně věřit tomu, co se na počítačích zobrazuje? Jsou data pravá? Čelíme kyberútoku? Volně se vyvíjející umělé subjekty mohou být hrozbou pro organický život a zájmy digitálních organismů mohou být v rozporu s lidskými. Digitální nervový systém, tak ho nazval Bill Gates, je prostě nebezpečný a opatrnosti není nikdy dost.

Robert Harris vytvořil velice reálnou situaci a do ní poslal své hrdiny, jejichž charaktery jsou propracované, většina jejich pohnutek uvěřitelná až na občasnou naivitu. Možná kdyby viděli věci z větší perspektivy, jako má možnost čtenář, nedivili by se evidentnímu. Hlavní hrdina působí na špičkového vědce překvapivě lidsky, má dobrou kondici, běhá a posiluje, i když jen proto, že to slouží vyššímu cíli: zvýšená hladina endorfinů má vliv na lepší myšlení. A také je charismatický a milující, což u člověka, který se cele věnuje vědě a nic jiného okolo nevnímá, nebývá zvykem. Pohledný vědec sympaťák.

Index hrůzy je určen pro širokou čtenářskou základnu už jen tím, že si čtenář ve světě vysokých čísel inteligenčního kvocientu nepřipadá jako outsider, ba naopak. Příběh se totiž rozbíhá přesně podle očekávání. Bohužel nerozvíjí se plně potenciál, jaký dané téma má. Známou pravdou zůstává, že přežije jen paranoik, a jako paranoika mě napadá spousta věcí, které se v dané realitě mohly stát. Přesto zůstává Index hrůzy příjemným odpočinkovým čtením, které zase o kousek přiblíží čtenářům svět chytrých finančníků a ještě chytřejších strojů.

Robert Harris: Index hrůzy
/The Fear Index/
Nakladatel: Kniha Zlín