RECENZE: Martin Králik, Zuska Stožická (ed), Dotyky budúcnosti

Článek od: Martin Kochlica - 22.10.2014

Vydavateľstvo Artis Omnis prináša aj do tretice výber zo slovenskej fantastiky. Tentoraz ide o prierez žánrami science-fiction.

Dotyky budúcnosti chcú ukázať rôznorodosť a vývoj fandomovej scény, takže kniha začína pekne pri klasikoch. Poviedky Žarnaya, Talla, Kruga ale aj Tomana sú silno ovplyvnené dobou vzniku. Vysvetľujú sa v nich dnes bežné SF reálie (napríklad čo je to paralelný vesmír), ale v konečnom dôsledku som bol prekvapený, ako svižne i vtipne sú napísané. Sú to vlastne grotesky. Ide predovšetkým o vytvorenie si povedomia o začiatkoch našej fantastiky.

Pre dnešného čitateľa sú omnoho lákavejšie poviedky mladších autorov odchovaných na Cene Gustáva Reussa. Alexandru Pavelkovú, Michala Hvoreckého, Mareka Eliáša, Jozefa Girovského, Tomáša Knapka a Štefana Huslicu považujem za zásadné mená slovenskej modernej literatúry. Paradoxne ide o šnúru autorov, ktorí sci-fi v súčasnosti už nepíšu, alebo nepíšu vôbec. V prípade Dotykov budúcnosti ide o ich pomerne známe texty, ale dnes sa už v knižnej podobe dosť ťažko zháňajú, prípadne vyšli len časopisecky. Poviedky nestoja na téme, ale na spracovaní. Či už ide o ohlodanie príbehu na kosť (Pavelkovej Súkromná záležitosť), jeho zahalenie do opisu futuristickej spoločnosti (Hvoreckého Mrakodrap) alebo ukážku jazykovej exhibície (Knapkova Puma a tošiba), pekne na všetkých vidno ako sa dá skĺbiť SF s prvkami písania hlavného prúdu. Osobitne ešte vyzdvihnem Girovského Smetisko, ktoré považujem za jeho najlepšiu poviedku vôbec a zopakujem Knapkov podmanivý kyberpunk Puma a tošiba.

Anton Stiffel, Zuska Stožická a Michal Jedinák predkladajú priam archetypálne ukážky svojej tvorby. Takto ich poznáme z väčšiny ich textov. Stiffel nás prevedie ďalším večným konfliktom medzi človekom a strojom, Stožická ukáže svoju schopnosť maľovať slovami farebné obrazy a Jedinákov humor je opäť raz absurdný, výstižný a samozrejme s posolstvom (skrátka nejedzte papriku).

Zvyšok knihy zaberá plejáda mladších, viac či menej žiariacich hviezd a hviezdičiek. A trochu som mal pocit, že editori akoby začali variť z vody. Aj vzhľadom na záverečnú esej Miloša Ferka, kde vyslovuje túžbu po prelínaní a stieraní žánrových hraníc, ma zamrzelo, že v antológii neboli napr. dvaja autori píšuci štýlom vysoko stráviteľným aj pre mainstreamového čitateľa, a ktorým už vyšli sci-fi zbierky: Peter Šulej a Viktória Laurent-Škrabalová.

Ale aby som sa vrátil k aktuálnej antológii, najviac pozornosti zo zvyšných autorov upútajú Marek Slabej a Jana Plauchová. Obaja autori píšu o dostatočne odlišných veciach ako ostatní. Navyše píšu veľmi dobre. V oboch prípadoch ide o obrovské konflikty šikovne vtesnané do podoby poviedky. Dostávame dva podobné príbehy podané prostredníctvom nervy drásajúceho vesmírneho súboja. Len raz sa bojuje proti planetárnym požieračom a raz proti symbiotickým organizmom v podobe vesmírnej lode.

Za zmienku stojí ešte Veterán Zuzany Droppovej. Autorka sa už tradične nesnaží ohúriť novými zápletkami, tie klasické však dokáže podať dostatočne ľudsky. A i keď jej poviedke všetko neuveríte, dokáže dojať. Nahnevaný dôchodca ako hlavný hrdina má svoje čaro.

Ostatné poviedky majú hodnotu ako ukážka v rôznorodosti SF tém, ale úprimne povedané, majú značne nižšiu úroveň a veľmi rýchlo vyšumia z hlavy.

Určite nebola ľahká úloha vyberať zo slovenskej science-fiction, ale možno práve toto mal byť prípad, keď by menej strán a menej autorov vytvorilo lepšiu knihu. A viete, čo mi ešte chýbalo? Nejaký poriadny akčný nárez. Taký, čo by mnohých znechutil, ale dodal by antológii viac šťavy.

Vo výsledku máme možno až príliš uhladenú knihu, ktorú ťahá predovšetkým skupina ostrieľaných "CGR" autorov. Aj tu však (až na výnimku Girovského) nejde o ich vrcholné kúsky, tie už boli zverejnené v iných zbierkach. Z mladšej generácie zaujmú asi len traja, čo z historického hľadiska vôbec nie je zlé. Čítavosti knihy ako celku to ale trochu prekáža.

Hodnotenie: 60%

Dotyky budúcnosti

Zostavili: Martin Králik, Zuska Stožická
Počet strán: 272
Väzba: tvrdá
Formát: 120x200
Rok vydania: 2014
Cena: 9, 99 E

Přidat komentář