RECENZE: Joe Hill, Vánoční říše

Článek od: Veronika Salášková - 31.10.2014

Které dítě by nechtělo žít na skutečně šťastném místě, kde je každý večer Štědrý a kde Vánoce nikdy nekončí? Takovým místem je Vánoční říše, ale na běžných mapách ji nenajdete. Dostat se do ní lze pouze starým rolls-roycem, za jehož volantem sedí Charles Talent Manx Třetí. A pečlivě si vybírá, které z dětí s sebou na cestu bez návratu vezme.

Za pokažený život dětí mohou jejich rodiče, zejména matky, které je zanedbávají či je dokonce týrají. Nebo by aspoň v budoucnu mohly. Charles Talent Manx ví s naprostou jistotou, které z matek se zvrhnou. Co všechno jsou ty mrchy schopné napáchat na bezbranných dětech, mu bezpečně ukáže „Hřbitov toho, co by mohlo být“. Od toho tu ale je Charles Manx, aby těmto nebohým dětem nabídl útěchu a bezpečné útočiště. Útočiště ve své Vánoční říše, kde si mohou bez ustání spolu hrát, dovádět a radovat se, kde jsou každý den Vánoce a děti zde nezažívají žádná příkoří. Protože by však matky nejen nedokázaly pochopit, že pan Manx chce pro jejich děti jen a jen dobro, ale ještě by mu v jeho bohulibém počínání s největší pravděpodobností bránily, musí být odstraněny.

Victoria McQueenová je osmiletá holčička, která právě objevila úžasnou věc. Když se posadí na své milované kolo raleigh a vydá se na něm přes polorozpadlý krytý most Zkratka, dokáže nalézt každou ztracenou věc, zvíře či osobu. Za svou tajemnou schopnost platí krutými bolestmi levého oka. Rodina se jí postupně rozpadá a z Vicky se stává protivná puberťačka. Na svém kole vyjede hledat potíže a najde skutečně velkou potíž – potká se s Charlesem Manxem v místě s poetickým názvem Herodův dům. Pro oba je toto setkání osudové. Manx se jejím přičiněním poprvé dostane do rukou zákona. Vicky si zase odnese nejen šrámy na těle, ale zejména na duši. Ty se projeví zejména po letech, kdy se schizofrenií skončí v blázinci. Pracně se dá po delší době dohromady a snaží se znovu slepit přetržený vztah se svým synem. Na scénu se však vrací Charles Manx, který prahne po pomstě. Na zadní sedadlo svého rolls-roycu posadí Victoriina syna a vyráží s ním do Vánoční říše. Vicky ví, že je jediná, která může syna zachránit a Manxe jednou provždy zastavit.

Při vyprávění svého příběhu nepostupuje Joe Hill přímočaře, skáče v čase, všechny dílky a na první pohled nepodstatné odbočky nakonec přesně a dokonale zapadnou na své místo v jeho skládačce. Pečlivě míchá klidnější pasáže s těmi akčnějšími, aby to nakonec rozbalil ve velkolepém finále.

Autor rovněž několikrát mění osoby, z jejichž úhlu pohledu dění sledujeme, čímž je čtenáři skvěle přibližuje. Nechá nás nahlédnout jak do hlavy samotné hlavní hrdinky Vick, jejího přítele Louise Carmodyho skalního fanouška fantastiky, tak i jejich syna Wayna. Svět a události si ale prohlédneme také optikou záporáků, zejména skrze průhledy Muže s plynovou maskou, věrného Manksova druha a pomocníka.

Postavy jsou vůbec velkým kladem této knihy. Autor si dal záležet jak na těch hlavních, tak i vedlejších, které si střihnou pouze kratší účast. Žádná z nich nešustí papírem, za každým jménem cítíte živého člověka z masa a kostí s jeho osobní historií. Každá z nich příběh dotváří a stává se jeho pevnou součástí, kamínkem v mozaice pestrých a často velmi bizarních charakterů. Joe Hill nám ukazuje, že precizně zvládá také vykreslení dětských hrdinů.

Dalším kouzlem knihy je, že obsahuje plno vhodně skrytých drobností a vtípků. Patří mezi ně třeba poznávací značka Manxova vozu NOS4A2 (Nosferatu), jež je zároveň názvem knihy v originále. Počet stran knihy končí na ďáblově čísle 666. Autor knihu věnuje své matce Tabithě a ve druhé polovině příběhu sehraje nemalou roli stejnojmenná agentka FBI. Zmínka o vězení Shawshank a policejní dodávka s nápisem Lahůdkářství King Boar jsou zase pravděpodobně skrytými pozdravy Hillovu otci Stephenu Kingovi.

Autor také trousí mezi textem narážky na nejrůznějších známá díla sci-fi a fantasy, ať už se jedná o odkaz na seriál K.I.T.T. s Davidem Hasselhoffem na plakátu ve Vickyně dětském pokoji či na superhrdinu Batmana skrze jméno jejího syna. Mezi řečí pronesenými poznámkami o tautaunech, žraloku z Čelistí, X-menech, seriálech Firefly a Buffy, Pánu prstenů či postavičkách ze Stokorcového lesa a řadě dalších jakoby Hill pomrkával na své čtenáře a ptal se: „Taky tahle dílka baštíte, stejně jako já?“

Joe Hill tímto románem dokazuje, že je pravým synem svého otce, a servíruje nám vynikající hororovou lahůdku plnou akce. Příjemným bonusem pro ty, jež kniha zaujme, může být komiks Wraith, který Joe Hillovi vyšel u nezávislého vydavatelství IDW. V něm se opět setkáme s Charlesem Manxem a jeho rolls-roycem, v němž již sedí nedobrovolná pasažérka. Příběh se odehrává leta před tím, než se Manx potkal s Victorií McQueenovou.

Kniha je, jak už napovídá její samotný název, plná vánoční tematiky. Z jejích stránek se často ozývají koledy a voní perníčky. Pokud se ji rozhodnete někomu (sobě) nadělit pod stromeček či jen tak, dejte na mé osobní doporučení a podarujte dotyčného (sebe) také pořádně velkou mísou voňavých perníčků. Věřte mi, přijdou pasáže knihy, v nichž je skutečně oceníte. Před otevřením knihy však dovolte jedno varování – od jejího čtení se stejně jako ze zadního sedadla Manxova rolls-royce nedá vystoupit jen tak v polovině.

Ještě jedno varování na závěr, nepřeskakujte v knize Poděkování, mohla by vám od autora přijít jednosměrná jízdenka do Vánoční říše. Rovněž nevynechejte Poznámku k písmu, mohlo by vám na závěr něco zajímavého uniknout.

Vánoční říše

NOS4A2

Hill, Joe