RECENZE: Petra Neomillnerová, Zaklínačka Lota

Článek od: Lucie Koucká - 05.12.2014

Nové vydání povídkové sbírky Zaklínačka Lota sleduje Lotinu životní pouť v rozmezí zhruba sto padesáti let, a to od jejího narození až k událostem, které předcházejí románovému pokračování Psí zima.

V první povídce Temná záležitost měl zaklínačský mistr Volmar některé věci nechat pohřbené a světlo světa spatří dítě se špičatýma ušima, kříženec Temného s člověkem. Další historka Noční lovy je z doby, kdy třináctiletá Lota řádí ve Škole zaklínačů, a už tehdy se projevoval její vražedný temperament. Vlasy jak tráva je vílí epizoda, ve které se opravdu hodně nevyplácí zachraňovat cizí. Mlynářčina náruč bývá jednomu otevřená, jiným je odepřená a je tu problém. Následuje příběh s názvem Kronerčin kluk, v němž se z rozumné ženské stane bestie, které jde o dědice a majetek, jako u lidí téměř vždy. Jak sám název šesté povídky Půl krve napovídá, přihlásí se o slovo Lotina temná elfí polovina a nebude to nic pěkného. V následující Stříbro je, když... vesničané i po smrti hrbí hřbet a Lota se poprvé setká s vampýrem Urianem. Vyprávění Zmetek z temnot je o monstrech z nočních můr, pardon, ze zaklínačských snů a Lota překročila stovku, ovšem málokdo by jí to hádal. Poslední povídka Otec rodiny vypráví jen o Torgem, který v sobě objevuje to, co si myslel, že v sobě nemá.

První a poslední povídka jsou jediné dva texty, ve kterých Lota nevystupuje, proto se může zdát, jako by něco chybělo, což je důkazem, že Lota má charismatu na rozdávání a všechno a všichni se točí jen okolo ní. A léta plynou…na jedno místo se Lota vrací po dvaceti letech a je evidentní, že soužití s člověkem není pro ni možné. Naopak kolegové zaklínači jsou jí blízcí čím dál tím víc, stejně jako vampýr Urian, který syčí jako kocour, řve jako lev, ale pro ni je kotě. Proč nemůže půlelfce odolat? Pěkná živočišná dominantní ženská s úžasně namíchanou krví a se stříbrnými šperky je lákavou kombinací pro masochistického vampýra, proto lehko ztrácí hlavu (zatím ne doslova).

Petra Neomillnerová vytvořila temný a depresivní svět, se kterým si pečlivě pohrála, místo nepředstavitelné bídy, bolesti a brutality, kde přežije jen nejsilnější. Na vykreslení takového prostředí stěží najdeme lepšího mistra. Na takovém místě žijí mezi lidmi pohádkové, možná spíš hororové bytosti. Proto existují zaklínači, kteří jsou od dětství tvrdě cvičeni na práci nájemných zabijáků nestvůr. Zmutovaní, nelidsky silní, odolní a stárnoucí hodně pomalu – když přežijí. Místo vrásek jim přibývají jizvy, a to i na duši. Zaklínačství se tak jeví spíše jako trest než poslání. Sex je pro ně osvědčený lék na všechno, dává na chvíli zapomenout. Krutou realitu odlehčují cynické hlášky, humor (i když ten hrdinové často ztrácejí) a milé legrácky. Takový sršeň v botě jistě zaklínačské dítě potěší.

Autorčin svět hodně připomíná pseudostředověk Sapkowského Zaklínače. Na rozdíl od příběhů Geralta z Rivie jsou ty Lotiny šťavnatější, plné tělesnosti a všudypřítomného sexu až na hranici únosnosti. Co se týče charismatu, oblíbenému Geraltovi se Lota skvěle vyrovná. Text psaný v ich formě v přítomném čase (až na Temnou záležitost) spolu s nelítostnými souboji verbálními i fyzickými, tvrdým a neromantickým pojetím sexu, ale i vnitřní silou hrdinů a touhou přežít, to vše spolehlivě vtáhne čtenáře do dění. Kvalita jednotlivých povídek je vyvážená, kniha působí jako ucelený román. Jediné, co ubírá na autentičnosti, jsou současné české nadávky a vulgarismy; v textu mě vždy zarazily. Silná slova k autorčiným hrdinům patří, škoda že nezní více archaicky. Tato drobnost zbytečně knihu degraduje, ovšem na čtivosti jí to nijak neubírá.

Ilustrace na obalu i uvnitř knihy a mapa jsou opět z malířské dílny Lubomíra Kupčíka. Obálky nových vydání jsou čím dál tím lepší, opouští se od brakovosti původních – tlumenou barevností, lehčí linií kresby, poetikou ztvárněného motivu i volbou písma. Součástí tohoto povedeného vydání je také doslov Tomáše Němce a bibliografie povídek a knih Petry Neomillnerové.

Neomillnerová, Petra: Zaklínačka Lota
Nakladatel: Albatros Media - Motto
Obálka: Lubomír Kupčík