RECENZE: Leslye Walton, Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender

Článek od: Wendy - 11.12.2014

Nakladatelství CooBoo, které se věnuje především vydávání young adult literatury přišlo nedávno s novou a mezi čtenáři velmi očekávanou knihou Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender, která se okamžitě po vydání stala velkým hitem. Lákavý byl nejen příběh samotný, ale i úžasná a dech beroucí obálka, která v knihkupectvích rozhodně přivábila oko nejednoho milovníka krásných knih. S pochvalnými recenzemi se po pár dnech od vydání roztrhl pytel a pochvalou se opravdu nešetřilo. Proto jsem na čtení téhle knížky docela dost těšila a o to víc mne mrzí, že pro mne nebyla tak výborným dílem, jak se jevila na počátku.

Samotný nápad – příběh o dívce, která se narodí s ptačími křídly a musí čelit pohledům okolí, které jsou buď vyloženě soucitné nebo naopak fanaticky okouzlené – nebyl vůbec špatný, jen byl vzat za úplně špatný konec. Začátek knížky je nudný, zbytečně rozvleklý a v podstatě jen popisuje historii celé Avyny rodiny, která se zbytkem příběhu souvisí jen velmi málo. Kdyby byla této části věnována jedna dvě kapitoly, ještě by to bylo v rámci únosnosti, ale téměř polovina celé knihy byla vážně moc.

Zbytek příběhu taky není nic extra a v podstatě nic zajímavého a omračujícího se tam nestane. V podstat jen sledujeme život samotné hrdinky, jejího bratra dvojčete, který žije ve svém vlastním soukromém světě, jejich matky, babičky a muže, který jim v domě se vším pomáhá. Ava s bratrem se kvůli svým výjimečnostem učí doma a mezi lidi se dostanou jen zřídka kdy. V podstatě se z jedné nudné části přesouváme do další, která také není příliš zajímavá a čtivá.

Samotné vyvrcholení a opravdový průlom v příběhu nastává až úplně na konci – v nějakých posledních dvou třech kapitolách – což je vážně velká škoda, protože právě od téhle části se pro mě stal příběh šestnáctileté Avy opravdu zajímavým. Kdyby celá kniha začínala právě konečnou pasáží a zbytek se odvíjel částečně retrospektivně a částečně se věnoval Avynym pocitům a tomu jak se s konkrétní situací vyrovnávala, byla by pro mne osobně celá kniha mnohem zajímavější, poutavější a atraktivnější, než tomu skutečně bylo.

I když má knížka poměrně krátké kapitoly a do počtu stran taky není příliš obsáhlá, musela jsem se do jejího čtení vyloženě nutit a přelouskat jí mi trvalo déle než u jiných knížek stejné délky. Chápu, že mnohým čtenářům příběh učaroval ale pro mne to nebyla zrovna nejšťastnější volba.

Leslye Walton - Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender

Překlad: Jana Jašová

Nakladatelství: CooBoo