RECENZE: Petr Heteša, Morphin Red

Článek od: Lucie Koucká - 20.01.2016

Co daruje při úplňku manžel ženě, která miluje koktejl z bílých a červených krvinek? No přece toulavého psa a pak jen uklidí zbytky a vymaluje.

Dvě slova: Wendy Talley. Po dvaceti letech se objevují na síti a roztáčí tím kolotoč událostí. Zanedlouho se rozbíhá policejní vyšetřování brutální vraždy. Zároveň formou starých deníkových záznamů ze šíleného sadistického trestaneckého tábora s oficiálním názvem Detenční ústav Dundalk, zařízení pro nezletilé narušené pachatele závažných trestných činů, sledujeme neradostnou realitu života místních chovanců. Situace se komplikuje, mrtvých přibývá a je jasné, že nelegální experiment se svým tvůrcům poněkud vymkl z rukou. Kromě několika hlavních hrdinů má nejvýznamější, ba přímo aktivační, roli úplněk. Přesto kniha není o vlkodlacích, i když... zatahá-li Morphin Red tygra za ocas, tygr se o něj musí zákonitě obávat.

Morphin Red se odehrává v blízké budoucnosti, kdy je technologiemi prošpikované nejen obří několika levelové termitiště s názvem město Baltimore, ale i jeho obyvatelé. Z některých lidí už jsou kyborgové, spoléhající na androidy a umělé inteligence, a to i ve svých domácnostech. S domácími spotřebiči si popovídáte a, budete-li na ně hodní, ony se o vás postarají. Tady se čtenář opět setkává s autorovými originálními nápady a nejeden z nás by i v naší současnosti kdeco ocenil. Chci mít doma Gershwina! Nebo aspoň program Soft Cat.

Jednotlivé kapitoly jsou shrnuté v osmi oddílech, vždy začínajících písmenem R. Takže jsem si rozšířila slovník o slovo rekognoskace. V příběhu sledujeme dvě linie, současnou psanou ve třetí osobě, minulou v první a to nezaměnitelným stylem vyjadřování pubertální chovanky výše zmíněného Detenčního ústavu. Navíc text zcela postrádá interpunkci. Zajímavé a trefné, výběr slov i věty, nevěty. Současně sci-fi thriller, protože tím jednoznačně Morphin Red je, jako by se skládal ze tří částí: první, kdy si myslíme, že už máme jednoho hlavního hrdinu a zatím netušíme kam se děj bude dále ubírat; ve středu knihy zápletka graduje, karty jsou rozdány a jak si s nimi jednotliví protagonisté poradí je v poslední třetině už předvídatelné.

Petr Heteša v rozhovoru sliboval další kyberpunk. Nelze tedy jinak než srovnávat s výbornou knihou Sex, drogy & cyb'n'roll, čirou esencí tohoto podžánru science fiction. Všudypřítomného sexu (hlavně nechtěného) a všudypřítomných drog (chtěných) je v Morphin Red více než v knize nesoucí tyto ingredience v samotném názvu. Cyb'n'roll – ten jediný chybí. Zato je zde nesrovnatelně více násilí, své postavy Heteša rozhodně nešetří. Laťku brutálnosti nastavil sakra vysoko, což může být pro slabší povahy problém. Undergoundové prostředí v obou knihách obstárávají mínusové městské levely a slumy, kde nefungují sledovací technologie. Život v přetechnizovaném agresivním světě budoucnosti byl ovšem v SDC popsán daleko podrobněji, autorovo oblíbené Baltimore zkrátka není detailně popsané New Chrome, které tehdy dostalo hlavní roli a v ní excelovalo.

Morphin Red láká už povedenou fantastickou obálkou, jak by to mělo být u veškeré knižní produkce. Ilustrace, takový div v dnešní době, jsou dílem samotného autora a jsou otázkou samy o sobě – některé předlohy kreseb jsou snadno identifikovatelné. Hetešova novinka znamená tradičně lehké a ryze česky vtipné čtení (přesto tentokrát pořádně temné), jako vždy s trefnými dialogy. Jak na sebe autor prozradil, má nejdříve daný konec, ke kterému vše nechává směřovat. Zde si s dějem pěkně vyhrál, stejně jako s technologiemi a lidskými emocemi (a to leckdy až na dřeň).

Morphin Red
Heteša, Petr

Nakladatel: Brokilon