RECENZE: Jaga Rydzewska: Válečníci (Atalaya 1)

Článek od: Lucie Koucká - 15.02.2016

V předaleké budoucnosti se členům triád říká Válečníci, bez ustání vedou krvavé boje s konkurencí a vraždí se s rafinovaným, vpravdě čínským sadismem.

Vysokým hodnostářem tongu, Triády tříhlavého draka, je i Yaoying, soukromým jménem Dag Zaniewski. Společně se svou sestrou Orií, pro triádu Niao lči, plánuje útěk před chronickým strachem o osobní důstojnost i o život. Intriky a krvavé hry jsou pro triády na denním i nočním pořádku. Jenže kam utéct, když každé známé místo v Galaxii i Mlhovinách už je pod něčí kontrolou? Náhoda tomu chce, že se této dvojici důstojníků tongu dostanou do ruky zajatci, kteří, ač to tak vůbec nevypadá, jsou jejich jízdenkou na svobodu. Sourozenci se ocitají ve skupině špiónů z jedné ze tří civilizací přijímající uprchlíky ze Sol Wangkuo, císařství, které má v názvu království. Právě Meda přijímá uprchlíky a tam se po splnění mise skupina hodlá vrátit. Jenže akce se, jak už to bývá, trochu vymkne kontrole, když se po dvaceti klidných letech seismologicky nestabilní planeta Patni naštve. A dějí se věci!

Když si autor zasadí příběh do tak daleké budoucnosti – osídlení Galaxie je obrovské, dosahuje až do Mlhoviny v Andromedě a Země je jen provincií – už si může pustit fantazii ze řetězu; a to se také stalo. Jaga Rydzewska předkládá čtenáři extrémně složitý, přesto zajímavý svět, kdy je všechno jinak než v současnosti. Čtenář je zavalen množstvím neznámých počínštěných pojmů a jmen, ani nemluvě o složité sociálně náboženské hierarchii obyvatelstva. Autorka neustále vytahuje nové a nové informace, některé vysvětlí, některé ne. Nemívám problém ponořit se do nového universa a orientovat se, tady jsem se ale topila.

V Sol Wangkuo po Století chaosu vládne Agentura, pořádek zajišťují jednotky inspirované SS. Také hodnosti jako je Sturmbannführer evokují nechvalně známou éru. Na vše dohlížejí jasnovidné neurikony, umělé inteligence, pro někoho Zmocněnci bohů, kteří ovládají vše i lidské vzpomínky. Jsou všude a zároveň nikde, jak se na správné bohy sluší. Ovšem prakticky zde vládnou pořád zločinecké a tajné organizace. Společnost je rozkastovaná a to zásadně. Na lidi, nadlidi a podlidi. Člověk může kdykoli zabít podčlověka, který je na úrovni zvířete a lehce z jeho kůže může být stínítko na lampu s originálním vzorem, což je právě v módě. Hůře jsou na tom jen akceleráti, bytosti stavěné na úroveň věcí, třeba přístroje či oblečení. Nadlidé připomínají anděly nebo démony. Pomalu jsou vymíráni mutanti, společnost má za cíl vymítit jinakost a pestrost, o čemž svědčí i jednoduchý jazyk xinés, který nezná rody. Také úřady nerozlišují pohlaví. Omnisexualita je závaznou doktrínou. Rovnoprávnost a současně brutální nerovnoprávnost dovedená ad absurdum. Hned je jasné, že tato doba opustila epochu sentimentalismu, ve které žijeme dnes.

Ve Válečnících, prvním díle plánované trilogie, sledujeme množství postav, které, ač podrobně vykreslené, se v průběhu děje ztrácejí. Stejně tak slibně se vyvíjející osobní vztahy v čase zanikají nebo jim už autorka nevěnuje pozornost. Do konce čtenář netuší, kdo co skrývá, co je vlastně zač a jaké má ke svému jednání pohnutky. Mnoho je rozehráno. A nezodpovězeno. Třeba M-2-5, zvaný Ničitel, jeden ze záhadných eselinů pocházejících z Mumie z Olmaru – nelidský, jiný, odlišná bytost s nazávislou mocí, nejschopnější mentál v Galaxii, který generuje uzly událostí a řídí osud – je nadosah nebo vzdálen mnoho světelných let? Jak se situace vyvine se ovšem do konce tohoto dílu nedozvíme. I když jsem během prokousávání se množstvím informací nebyla přesvědčená, že sáhnu i po druhém díle, konec rozhodl za mě. Válečníci totiž končí v nejlepším.

Něčím, snad cizím názvoslovím, celkovou jinakostí světa, či silným náboženským podtextem, připomínají Válečníci cyklus Mycelium Vilmy Kadlečkové. Obě autorky dosahují světového formátu, u Jagy Rydzewské ovšem za předpokladu určité informační střídmosti. Překladu se zhostil Robert Pilch a myslím, že to nebylo, vzhledem k množství neznámých výrazů, lehké. Škoda jen, že kniha je tak nenápadná, obálkou i formátem, měla by křičet do světa: hle, zde je něco nového, co stojí za přečtení!

Jaga Rydzewska: Válečníci /Wojownicy/ (Atalaya 1)

Edice "Evropská space opera"
Nakladatel: Brokilon