RECENZE: Petra Lukačovičová, Sbírka ctností

Článek od: Jan Žlebek - 24.03.2016

Chodí mezi námi a nikdo o nich neví. Ovládají síly, které se vzpírají rozumovému pochopení a které mohou být stejně úžasné jako zkázonosné. Netouží po pozornosti obyčejných lidí, přežívají na okraji. Mohou vypadat stejně jako já nebo vy nebo chlápek, vedle něhož se posadíte v tramvaji. Nenosí špičaté klobouky a jejich čela nehyzdí jizvy tvaru blesku, ale to z nich nedělá o nic menší čaroděje. Mágové ve Sbírce ctností kouzlí pomocí alkoholu, používají prastaré vúdú rituály nebo mluví s knihami. Díky autorčinu zápalu jim budete bez potíží jejich čarování věřit.

A kdo ví, třeba to tak opravdu funguje.

Příběh útlého románu není nijak zvlášť komplikovaný, na druhou stranu občas umí pěkně zakličkovat a klamat tělem. Závěr může překvapit, protože zatímco jedna linie s nevyhnutelností antické tragédie dojde svého krvavého konce, další naopak začne nabírat rychlost a navnadí do budoucna. Protože, co si budeme povídat, Sbírka ctností hlavně seznamuje se světem, reáliemi a hrdiny a opravdu velkého vyprávění se snad dočkáme příště.

Román Petry Lukačovičové tlačí na bodové stupnici vzhůru dvě věci – atraktivní prostředí a přirozeně lidské postavy. Svět RPG hry Unknown Armies, do něhož příběh autorka zasadila, dokáže věrohodností strhnout, protože od toho našeho ho dělí jen hranice ostrá jak zaklínačský meč. Nečekejte poetickou městskou fantasy ve stylu Pavla Renčína nebo Neila Gaimana, Lukačovičová servíruje syrovější menu z pražského okultního podsvětí.

Zároveň dokáže autorka ze svých protagonistů vytáhnout to nejlepší. Obyčejní lidé s neobyčejnými silami – říkal tady někdo Heroes? Oblíbený seriál má ke Sbírce ctností blízko, jen je třeba odečíst trochu amerického patosu a blouznění o genetice pronášené s libozvučným indickým akcentem Mohindera Sureshe. Ze seriálu Heroes si knižní hrdinové občas také trochu utahují, ale pokud se vám líbilo jedno, oceníte i druhé.

Potlesk zaslouží Lukačovičová za postavy, pro které zabíjení jiných lidí není denním chlebem a nenechá je to nedotčené jako lůno panenky Marie. Trochu škoda je to, že postavy vcelku logicky vybavené českými jmény v občankách semtam poněkud splývají a přeskakování mezi jejich liniemi může ospalou mysl docela zmást.

V románu nechybí ani pořádný hajzl, kterému sice budete rozumět, ale i tak začnete doufat, že na každou svini si opravdu někdo brousí katanu. Jeho nadpřirozená schopnost – vyvolávání vzpomínek – může vypadat nevinně, jenže někdo holt i s malým kašpárkem dokáže vypálit velké divadlo. Pan Drtikol i autorka dokázali tuhle superschopnost vytřískat na 120 %.

Sbírka ctností představuje čtivou a velmi příjemně ubíhající urban fantasy z českého prostředí, která příjemně obohatila náš knižní trh. Pokud hledáte napětí a originální prostředí, můžete zvolat dle osobních „Heuréka!“, „Bingo!“ nebo „Hodor!“ a začít číst. S trochou štěstí se s Lukačovičovou a jejími Heroes po tuzemsku nevidíme naposledy.

Petra Lukačovičová, Sbírka ctností

Nakladatel: Mytago
Obálka: Barbora Bujnochová