RECENZE: Jesse Bullington, Prznitelé hrobů

Článek od: Hanina - 23.06.2016

Nakladatelství Gorgona se nebojí vydávat nestandartní tituly se schizofrenními katy a nekrofilními nekromantkami v hlavní roli. Prznitelé hrobů posouvají hranice čtenářského vkusu nebo možná nevkusu ještě o kousek dál. Hlavními aktéry jsou svérázná dvojice bratrů Grossbartů, Manfrieda a Hegela. Přestože jsou dvojčata, Hegel je zrzavý, Manfried bělovlasý, a oba jsou proslulí ohavnými plnovousy, které dala příroda do vínku všem generacím ničemného rodu Grossbartů. Jejich sílou i slabostí je láska, až posedlost kultem panenky Marie a velkým snem dostat se do země gyptské a odnést odtamtud všechny poklady.

Kniha úctyhodného formátu čítá skoro 500 stran. Obálka českého vydání znázorňující morového doktora s ochrannou ptačí maskou láká čtenáře na marný boj dobových lékařů s černou smrtí a vtipně napsaná anotace spolu s názvem knihy zase na zábavná dobrodružství vykradačů hrobů. Bohužel, ačkoliv se mor v knize objeví, děj se točí kolem něčeho úplně jiného než je jeho léčba, a dobře napsanou hrobní vloupačku tam najdeme jenom jednu. Jak anotace, tak obálka, knihu nevystihují a vzbuzují klamné naděje.

A o čem, že to vlastně je? O dvojici psychopatů, kteří putují krajem, občas se opijí, občas se přiotráví námelem, a zabíjí lidi. Tu a tam jim zkříží cestu nějaké odporné monstrum, které je potřeba zpacifikovat. Ačkoliv jsou oba dobře vykreslení a uvěřitelní, nebudete jim fandit, a nebudete fandit ani vedlejším postavám, které působí i vedle Grossbartů natolik slabošky a tupě, že těžko mohou získat něčí sympatie a při jejich bídném skonu – obvykle z rukou jednoho z Grossbartů - neuroníte ani slzu. Rozhodně nic pro čtenáře se slabým žaludkem. Pokud naopak hledáte bizarní až nechutné pasáže, Prznitelé hrobů jsou tím pravým. Při některých líčeních vám možná bude až fyzicky zle.

Kniha má celkem drastický začátek, následuje sprška brutalit a perverzností a někde v polovině to začne váznout. Oživení přichází v druhé třetině knihy, kdy se seznámíme s novými postavami a plně se ukáže autorův talent. Italskou a námořní část příběhu pokládám za velmi zdařilou. Je vidět, že tomu předcházela rozsáhlá studie doby a Jesse Bullington se pokoušel vystihnout i myšlení tehdejších lidí. Sáhodlouhé dialogy bratrů na téma panenky Marie, které by snad ocenil historik jako dobrý pokus o rekonstrukci mentality doby, však normálního čtenáře unudí k smrti. I přes výše uvedené dávkuje autor svou takřka jarmareční historku o dvou darebácích pozoruhodně čtivě a svůj díl na tom jistě má i překladatel Tomáš Kratochvíl.

Je to druhý Bullingtonův román vydaný u nás a jeho první vydaný román vůbec, a je to na knize vidět. Na téměř absentující děj spočívající v putování dvou šílenců do země gyptské se nabalují lokální příhody, až to na mě budilo dojem nekonečného seriálu. Dokonce i akční sekvence místy působí zdlouhavě. Největší slabinu ale vidím v závěru – posledních cca padesát stran, které jsou po všech stránkách odfláknuté. Jako by samotného autora jeho hrdinové přestali bavit. A zřejmě přestali bavit i korektora, protože právě na posledních stranách najdeme několik zbytečných chyb. A je to škoda, při lépe zvládnuté práci s textem mohlo celé vyprávění hezky vygradovat do trudného finále. Dalším problémem je délka příběhu. Prznitelé hrobů by zasloužili seškrtat nejméně o polovinu, ne-li o víc. V ideálním případě by z nich byla geniální novela.

Mé pocity jsou i díky závěrečnému vyznění velmi rozporuplné. Určitě se jedná o zajímavý počin, který ale rozhodně není pro každého a pokud chcete s tímto autorem začít, doporučovala bych sáhnout nejdříve po jeho předchozí knize Obcování se smrtí, kde naleznete také mnoho obdobně nestandartních výjevů, a kniha je po řemeslné stránce zvládnutá mnohem lépe.

Prznitelé hrobů, Chmurná historie bratří Grossbartů

Jesse Bullington

Nakladatelství: Gorgona Books