RECENZE: Pierce Brown, Rudý úsvit

Článek od: Renata Heitelová - 30.11.2016

S Piercem Brownem zjistíte, že nejvýznamnější činy lze vykonat i po smrti. A když bohové mění pravidla hry, jak se jim zlíbí, je třeba obrátit hru proti nim a dobýt Olymp.

Ve svém úspěšném debutu Rudý úsvit zavede Pierce Brown čtenáře několik staletí do budoucnosti na planetu Mars, kde v hlubokém podzemí kopáči z nejnižší kasty Rudých v barevně rozdělené společnosti už desítky generací těžce dřou, aby se mohlo z Marsu stát obyvatelné místo. Netuší, že už tři sta let povrch rudé planety obyvatelný je, stojí na něm tisícovka měst a mocní Zlatí jen udržují Rudé v nevědomosti a zneužívají je k náročné práci.

Hlavní hrdina, asi sedmnáctiletý Darrow, pracuje od třinácti let v dolech a patří k těm nejšikovnějším, přesto jeho klan nikdy nedosáhne na Vavřín, odměnu, která znamená víc jídla. Doma na něj čeká žena Eo, drobná štíhlá dívka, idealistka, která v něm spatřuje víc, než Darrow chápe. Ona se bouří proti nespravedlivým poměrům, on chce jen chránit její a svůj život, přesto v něm dřímá touha po spravedlnosti a lepší budoucnosti. Teprve smrt ho „probere“ k životu.

Darrow se přes povstaleckou skupinu Synové Aréa dostává poprvé v životě na povrch a také dostává speciální úkol – proniknout mezi Zlaté, získat moc a zničit je zevnitř. Darrow je plný touhy po pomstě a nenávisti, ale také bystrý a odolný, tudíž vhodný kandidát, aby se dokázal dostat do Institutu, speciální akademie pro Zlaté. Šest set studentů, rozdělených do dvanácti kolejí, bojuje proti sobě v drsných podmínkách. Tohle je škola přežití, bojů na život a na smrt, kde úklady a zrady jsou každodenní chléb, kde se bojuje i o kus žvance a vodu. Nic, na co jsou zhýčkané děti Zlatých zvyklé.

Darrow brzy zjišťuje, že není snadné sjednotit ani padesát studentů na jedné koleji, a když bojují mezi sebou, těžko můžou porážet ostatní. Navíc také odhalí, že hra není spravedlivá a že předem vybranému vítězi napomáhají ti, kteří mají na hru dohlížet. Hlavního hrdinu si nejde neoblíbit. I mezi nenáviděnými Zlatými se snaží najít přátele a vytvářet spojenectví, navzdory zradám se naučí důvěře a samozřejmě také obezřetnosti a lsti, přichází na to, že nestačí v ostatních vyvolávat strach, aby jim mohl velet, že si potřebuje získat respekt a úctu.

Ve hře, která zabírá víc jak polovinu knihy, Pierce Brown, podobně jako třeba Golding v Pánu much, ukazuje, jak se mladí lidé přizpůsobují krutým podmínkám, jak se chovají v extrémních situacích, odhaluje jejich charakter až na dřeň. Čtenář události sleduje z pohledu Darrowa, na nějž se soustředí většina pozornosti, autor však podařeně vykreslil i celou řadu dalších postav, ať už spojenců či protivníků hlavního hrdiny, někteří dokonce zastali obě role.

Přes trochu pomalejší rozjezd příběh brzy získává spád a Pierce Brown docela brzy vysvětlí, jak jeho budoucí svět funguje a jak se Zlatí dostali k moci, i když původ rozdělení lidstva na barvy pořád zůstává záhadou. Pobyt ve hře přetéká akcí, bitvami, lstivými úklady, boji o život. Přesto se i tady najdou emotivní okamžiky a klidnější části, kde se rodí přátelství či probírá strategie.

Pierce Brown v Rudém úsvitu hlavní zápletku teprve nakousl, na konci knihy se totiž hlavní hrdina i čtenář ocitá teprve na prahu něčeho většího a důležitějšího, a hodnotit příběh by tedy bylo jako hodnotit život člověka, který teprve vyšel ze školy. V prvním díle však autor ukázal, že základním kamenem jeho vyprávění jsou uvěřitelné postavy a zajímavé kulisy a vsadil také na překvapivé zvraty. Lze tedy jen doufat, že v dalších dílech Pierce Brown zápletku ještě pořádně zamotá a rozvede.

Pierce Brown: Rudý úsvit
Vydal: Triton, říjen 2016
Originální název: Red Rising