RECENZE: Darynda Jonesová, Čtvrtý hrob pod nohama

Článek od: Renata Heitelová - 06.03.2017

Znáte Charley Davidsonovou, soukromé očko z Nového Mexika a smrtku v jednom? Tahle bláznivě vtipná a odvážná ženská už vyřešila pro albuquerqueské policejní oddělení nejeden případ díky tomu, že mluví s duchy. Je totiž portálem do nebe.

„Nicnedělání je těžká dřina. Člověk sám nepozná, kdy má hotovo.“

Charley se po dvou měsících stále ještě nemůže vzpamatovat z událostí minulého dílu Třetí hrob přímo před nosem. Po prožitém traumatu je letargická, nevychází z domu, dny tráví nákupy na teleshoppingu a nebere ani žádné případy (navíc přišla o kancelář), takže se jí doma hromadí krabice všelijakých zbytečností a kapsy už má vysypané a kreditky prázdné. Nekomunikuje ani s otcem, kterému zazlívá, že ji nechal zatknout (byť pro její vlastní ochranu), ani se svým milencem a ochráncem Reyesem, jemuž zase vyčítá, že z ní udělal návnadu a ona přitom málem přišla o život.

Když se jí však Reyes, syn Satanův, na chodníku před domem doslova vypaří před očima, Charley přemůže zvědavost a rozhodne se ho vypátrat. Pak na ni však narazí zoufalá žena, které někdo vyhrožuje a usiluje jí o život, a Charley se jejího případu ujímá. Její pomoc by ocenil i strýček Bob na policejním oddělení, protože ve městě řádí žhář a bankovní lupiči. Najednou má Charley práce až nad hlavu a navíc v patách hordu démonů.

Příběh se po několika pomalejších úvodních scénách opět rychle rozjíždí a neustále se něco děje. Hrdinka se řítí z jedné nebezpečné situace do druhé a stihne toho za den tolik, až má čtenář pocit, že muselo uplynout daleko víc času.

„Fakt jsem se chtěla chovat slušně. Jenom mě zmátlo, že je tolik jiných možností.“

Charley sice působí jako potřeštěná ženská, je ovšem nesmírně pohotová, sarkastická, odvážná a obětavá, zkrátka pro čtenáře neuvěřitelně sympatická. Autorka však tím všudypřítomným humorem občas až moc tlačí na pilu a místy se to může zdát spíš trapné než vtipné (třeba to hrdinčino pojmenovávání všeho, od částí těla až po nábytek). A to je přitom tenhle díl docela dost prodchnutý depresí z toho, co se stalo minule.

Charleyin vztah s Reyesem je jako na houpačce – přestože jeden druhého neustále chrání, taky jsou na sebe naštvaní a jdou si na nervy. Reyese pořád obestírá háv tajemství, protože odpovědi se z něj tahají hůř jak z chlupaté deky. Kvůli vyprávění v první osobě se o něm čtenář nedozví víc než hlavní hrdinka, a té toho prozradí zoufale málo. Díky tomu je série neustále napínavá a nutí člověka číst dál a dál, aby se o tom chlapovi a jeho úmyslech (hlavně s Charley) dozvěděl víc.

„Prodám použitý náhrobní kámen: ideální pro osoby jménem Charlotte Davidsonová.“

Darynda Jonesová i ve Čtvrtém hrobě pod nohama vsadila na osvědčené přísady – vtipné dialogy i humorné situace, výborně a do detailu propracovanou detektivní zápletku, akční pasáže a sympatické hrdiny. Nechybí ani oblíbené „nápisy na tričku“ v úvodu každé kapitoly. Musím ocenit i skvělý překlad, zejména pro všechny ty dvojsmysly a vtipné hlášky.

Pro nováčky dodám, že jednotlivé díly v sérii mají sice samostatné zápletky a nejpodstatnější věci z té dlouhodobé linie autorka zopakuje, ale bylo by škoda ošidit se o výborné příběhy a nepřečíst si sérii od začátku a všechny souvislosti tak lépe pochopit. Snad si i u nás najde smrtka Charley Davidsonová dostatek fanoušků, aby nám nakladatelství Beta mohlo servírovat její dobrodružství častěji. Takhle zábavné a dobře napsané urban fantasy tady vychází docela málo.

Čtvrtý hrob pod nohana
Darynda Jonesová

Vydal: Pavel Dobrovský - Beta, 2016