RECENZE: Lars Vasa Johansson, Kouzelníkův únik z reality

Článek od: veronikamah - 24.05.2017

Mysleli jste si doteď, že severští autoři dokáží vypustit do světa jen napínavé detektivky a mrazivé thrillery? Chyba lávky! Nakladatelství Host se nám rozhodlo dokázat, že i ve studeném Švédsku může vzniknout poměrně zábavný román pro dospělé s pohádkovým podtextem.

Anton je kouzelník. Bohužel ne příliš dobrý. To mu ale nebrání, aby byl přesvědčen o vlastní dokonalosti a choval se jako arogantní sobecký parchant. Ke všemu a všem. Po pár stránkách však čtenáři dojde, že on je Anton tak trochu chudák. Přece jen nelze než politovat toho, kdo slaví narozeniny sám, na odpočívce dálnice s prošlým zákuskem. Nakolik si za to může sám, to již nechám na vašem posouzení. Na(ne)štěstí se Anton nedokáže zapřít. Sled nešťastných náhod ho dovede až k malé holčičce, které odmítne pomoci s natrháním sedmi květin, aby si je dala o Slunovratu pod polštář. Pro kouzelníka už tou dobou nemáte vlídného slova, takže když se nedobrovolně zaplete s nadpřirozenými bytostmi a zdá se, že mu jde o kejhák, tak mu to všechno špatné i tak trochu přejete. A docela dobře se u toho bavíte.

Kouzelníkův únik z reality je románovým debutem Larse Vasa Johanssona. Ten ale rozhodně není ve švédských kulturních kruzích žádným nováčkem. Narozdíl od svého hlavního hrdiny je uznávaným, sice ne kouzelníkem, ale scénáristou. Jak si však poradil s dílem/útvarem čistě literárním?

Román Kouzelníkův únik z reality vás zavede hluboko do švédských lesů, kde stále ještě můžete potkat bytosti, které znáte z pohádek - lesní královnu, klepáče, babice i mladé dívky, které vás velmi rády zavedou rovnou čarou do záhuby. Pohádka to ale není. Lars Vasa Johansson balancuje na hranici několika žánrů. Někdy máte pocit, že listujete v existencionálním románu. O pár stránek dále se octnete v knize humoristické a místy i zavzpomínáte na Evžena Oněgina jakožto zbytečného člověka. Jen to fantasy a sci-fi v Kouzelníkovu útěku z reality nehledejte.

Co ale v knize rozhodně naleznete, budete vy sami. Hlavní hrdina Anton je snůškou všech lidských vlastností, ke kterým se málokdo z nás dobrovolně hlásí. Myslí především na sebe, ostatní moc neposlouchá a je to vůbec nesnesitelný člověk. Jak vám však stránky ubíhají před očima… Ne, nezačne vám ho být líto, jen začnete chápat některá rozhodnutí a činy. A při troše přemýšlení si uvědomíte, že byste se možná nezachovali jinak. Anton je dokonalá ukázka toho, jak série nedobrých rozhodnutí dokáží ovlivnit dalších dvacet let života a jak snadno se necháme svést na scestí.

Ačkoli působí Kouzelníkův únik z reality lehce schizofrenně a místy autor tlačí na pilu až moc se snahou být vtipný, nemění to nic na tom, že se jedná o příjemnou oddychovkou. Třeba právě na blížící se letní dovolenou.

Lars Vasa Johansson, Kouzelníkův únik z reality

Překlad: Marie Voslářová
Nakladatelství: Host