RECENZE: Robert Jackson Benett, Město schodů

Článek od: Martina Ryšková - 01.06.2017

Město schodů vás zavede do Bulikova – města, které se ještě před několika lety mohlo radovat z přízně několika Božstev. Pak přišel velký pád, smrt mnoha lidí a vše se najednou změnilo. Zůstali už jen Saypuřané a Kontinentálové, Bohové byli poraženi mocným Kaiem a s nimi zmizelo i vše magické. Historie Bulikova byla pohřbena, zcenzurována a nyní je trestem pro všechny nepovolané jen vyslovit jméno některého z Bohů. Do této složité situace vstupuje Shara, agentka z vládnoucího Sayupuru, která se vypravila vyšetřit vraždu svého přítele, jenž ve městě zjišťoval v rámci svého výzkumu více o jeho historii. Zdá se to jako úkol, který má jen dvě jasná řešení – buď najde viníka nebo ne, ale minulost vyplouvá na povrch a odhaluje svá temná tajemství, která nejde tak snadno přehlížet.

Ve Městě schodů prožijete originální příběh ze žánru urban fantasy, ve kterém na vás čeká propracovaná mytologie světa, promyšlené mocenské intriky a řešení konfliktů dvou znepřátelených národů. Ve středu všeho se pak objevuje hlavní hrdinka Shara. Velmi bystrá a vzdělaná žena, která je jednou z nejlepších agentek své země a zároveň dcerou Kaie, pokořitele všech Božstev. Její osoba je vykreslována jako superhrdinka, ale pravda se skrývá jinde. Na druhé straně pomyslné řeky pak stojí celý Bulikov, pro který je Shara ztělesněnou hrozbou. Jak může jedna osoba čelit takové vlně zakořeněné nenávisti? S pomocí Sigruda, jejího společníka a válečníka tělem i duší, kterého se nevyplácí naštvat, rozehraje nebezpečnou partii, kde není předem jasný vítěz a někdy ani další tah.

Celý příběh je na jednu stranu čtivě sepsaný, věnuje se pečlivě svému tématu a má celkově zajímavý námět. Na druhou stranu by se dalo pracovat lépe s postavami, u nichž chybí uvěřitelnost, a vedlejšími linkami (například části s Božstvy nebo jejich služebníky), které by si zasloužily o něco více prostoru. Pak by bylo Město schodů dílem, které by se udrželo v paměti i několik let po prvním přečtení. Bohužel v těchto dvou oblastech vidím problém, který sice nijak nezamezí spokojenému dočtení, avšak způsobí, že si po chvíli nevzpomenete ani na jména hlavních hrdinů.

I přes výtky se nedá Robertu Jacksonovi Benettovi upřít, že umí s přehledem zapůsobit na své čtenáře. Díky autorově dobře zvládnuté technice psaní se není třeba bát, že by některé části knihy nudily. Dokáže přehledně oddělit jednotlivé dějové skoky, které zavedou třeba do Starého Bulikova nebo na létající lodě. Vše je dobře strukturované a Benett dokáže udržet pozornost po celou dobu čtení. Zajisté tomu také napomáhá i střídání vypravěčů, i když tím hlavním zůstává Shara, se kterou se dostáváme díky jejím vzpomínkám do minulosti, kde se nám postupně osvětluje celý její životní příběh.

Město schodů je zajímavou oddechovou četbou pro odrostlejší čtenáře, kteří mají v oblibě fantasy. Konec prvního dílu navnadí na druhou knihu trilogie, Město mečů, ve které se dají už nyní očekávat velké změny v přístupu celé společnosti k minulosti i přítomnosti. Jak se s tím Shara a její společníci vypořádají? To je otázka, na jejíž odpověď si budeme muset počkat do Města mečů.

Město schodů
Robert Jackson Benett

Nakladatel: Host