RECENZE: V. E. Schwabová, NeOBYČEJNÍ

Článek od: Renata Heitelová - 26.06.2017

Před deseti lety si Victor a Eli, dva vysokoškolští studenti, samotáři, podivíni a snad i kamarádi, tak trochu hráli se smrtí. Podobně jako filmoví Hráči se smrtí. Přivedla je k tomu Eliho teorie, že aby se člověk stal NeObyčejným (neboli NO), tedy měl nějaké nadpřirozené schopnosti, musí mít za sebou „prožitek blízké smrti“. A Victora, který se pro svou diplomku zabývá aktivátory adrenalinu, nenapadne nic jiného než tu teorii vyzkoušet. Na sobě, na Elim. Jenže spáchat sebevraždu tak, abyste umřeli a zároveň byli oživeni, rozhodně není tak snadné, jak se to píše v románech. Něco se povede, něco nepovede a s kamarádstvím je konec. Přichází zrada, žárlivost, pocit nadřazenosti.

Po deseti letech Victor, původně nadaný medik, utíká z vězení spolu s hromotlukem a hackerem Mitchem s jediným cílem – najít Eliho a pomstít se mu. Cestou zachrání třináctiletou Sydney, jež má schopnost oživovat mrtvé. Nesourodá trojice životních smolařů bude mít co dělat, aby „nesmrtelného hrdinu“ Eliho poslala na onen svět tak, aby se už nevrátil (a aby to sami přežili).

V. E. Schwabová rozehrála příběh, kde ústřední dvojicí nejsou hrdina a padouch, ale padouch a padouch. Jeden z nich si to aspoň přizná, ovšem ten druhý se ve své pokroucené mysli bez špetky svědomí považuje za hrdinu vyvoleného bohem, jenž musí vše „nepřirozené“ ze světa vymýtit a nastolit tak rovnováhu.

Nejvíc prostoru dostal na stránkách knih Victor, a přestože nejde o vyprávění v první osobě, právě jemu čtenář nejvíc vidí do hlavy. Což neznamená, že ho vždy chápe. On i jeho protivník Eli se totiž chovají jako psychicky narušení jedinci, bez emocí, bez svědomí. Je těžké se do někoho takového vžít, což může být tou největší (a zřejmě jedinou) překážkou na cestě k tomu, aby si čtenář příběh naplno užil.

Za skutečné hrdiny by se snad dali označit Mitch a Sydney, jejichž komplikovaný život autorka nastínila v několika krátkých prostřizích do minulosti. Díky tomu nezůstali plochými pěšáky, ale stali se živoucími bytostmi, které sehrály podstatnou úlohu při střetu obou protagonistů. A pak je tu ještě Sydneyina starší sestra Serena tahající za nitky, asi nejčernější z černých, přesto i ji je možné v určitých okamžicích litovat a chápat.

Před osudným, událostmi nabitým dnem D v přítomnosti, kdy vše vrcholí a k němuž se čtenář dostane až v polovině knihy, autorka rozvíjí několik minulých dějových linek. Díky tomuto způsobu vyprávění a taky krátkým kapitolám udržuje napětí a člověk si tvoří skládačku, do níž na konci všechny dílky pěkně zapadnou.

Dobře zkonstruovaná zápletka, rozporuplné postavy, čtivý styl a rychlý spád – pokud přesně tohle hledáte, NeObyčejní vás nezklamou. Nadto vás čeká zamyšlení nad tím, že nikdo není zcela černý nebo čistě bílý a že je někdy docela obtížné rozeznat, kdo patří na kterou stranu a co se dá nebo nedá považovat za happyend.

V. E. Schwabová: NeOBYČEJNÍ
Původní název: Vicious
Vydal: Argo, březen 2017