RECENZE: FASCINACE 6: Ve stopách kořisti, ve stínu lovce a další povídky

Článek od: Tereza Kadečková - 21.08.2017

V pořadí šestá FASCINACE nám přináší tři povídky.
Edice FASCINACE se dostala ke svému šestému dílu a tentokrát v něm jsou jen tři povídky od tří autorek – Anety Hřebejkové, Jely Abasové a Jitky Ládrové. Už jenom tahle sestava slibuje, že povídky budou zajímavé a čtivé. Je to pravda, ale bohužel se jim dá stejně pořád něco vytknout.
A tentokrát to není ani styl, ani dějové zvraty, protože ty jsou v pořádku. Všechny tři povídky se můžou chlubit tím, že je psaly autorky, které ví, co dělají. Nenudíte se u nich, postavám věříte, že jsou skutečné, a opravdu jste dostali kvalitní čtení. Jenomže, tohle je FASCINACE. Fantasy a scifi na cesty. A najednou už to není to pravé ořechové, protože jedna povídka postrádá jakýkoliv nádech fantastiky a další povídka ji tam má naroubovanou jako pěst na oko, jen aby se udržela v žánru.
Knihu otvírá povídka Anety Hřebejkové Ve stopách kořisti, ve stínu lovce. Sledujeme skupinu Vikingů na lovu velkého medvěda, který zabíjí lidi z jejich vesnice. Tohle je případ naroubované fantastiky – i když taky ne stoprocentně. Jak se ukáže, medvěd není jen tak obyčejný medvěd, což je v pořádku, ale celý závěr povídky přijde zničehonic a „překvapivý“ zvrat má jen čtenáři hodit do obličeje: „Hele, mám tu tuhle vznešenou rasu, jsem fantasy!“ Přitom zbytek povídky je dobře napsán, vztahy mezi postavami jsou uvěřitelné, a nebýt toho nešťastně vygradovaného konce, mohlo se jednat o nejlepší povídku sborníku.
Následuje povídka Nameraná hodnota od Jely Abasové. Dvě sestry se vydávají do města, kde chtějí navštívit lázně pro odčerpání magie. Protože ale většinu peněz vydělávají tím, že se nechávají najímat pro hledání magických tvorů, dostanou práci i tady a láznění musí počkat. Nameraná hodnota se hodně zabývá vztahem mezi sestrami a dotkne se definice dobra a zla. Povídka je taky zasazena do rozsáhlého prostředí, ale nezahrne nás detaily, takže máte pocit velkého světa, který ale nemate.
Poslední příspěvek je Tajemství úspěchu od Jitky Ládrové. Povídka sleduje cestu obchodníka Sebastiana, který se nebojí riskovat a zkoušet nové věci, a proto je ve své práci úspěšný. Cestují s ním dva společníci Viddan a Iniel, a jak to vypadá, začínají proti němu kout pikle a Sebastian se snaží přijít na to, jak se s nimi vypořádat po dobrém. Právě Tajemství úspěchu je ta povídka, která se fantastiky nedotkne, snad krom toho, že je zasazená v jiném světě. Ačkoliv je napsaná výborně, dobře se vyvíjí a postavy mezi sebou mají vynikající chemii, můžete stejně tak číst cestopis a ne fantasy příběh.

FASCINACE 6 má v sobě tři velice povedené povídky, kterým žánr trochu kazí reputaci. Autorky vědí, jak psát napínavě a zajímavě a nedá se jim vytknout příliš mnoho. Ve stopách kořisti, ve stínu lovce se tak může pyšně řadit mezi nejlepší knihy série, jen si tam té fantasy neužijete tolik, jako byste možná chtěli.

FASCINACE 6: Ve stopách kořisti, ve stínu lovce a další povídky

Autorky: Jela Abasová, Aneta Hřebejková, Jitka Ládrová

Ilustrace: Kateřina Perglová