RECENZE: Gregg Loomis, Akta Julián

Článek od: Renata Staurovská - 18.09.2017

Je to téměř rok zpátky, co jsme vám představili románovou prvotinu Grega Loomise, nazvanou Případ Pegasus. Dnes se podíváme na zub jeho nepřímému pokračování, nazvaném Akta Julián. Znovu se setkáváme s právníkem Langem Reillym a jeho parťačkou Gurt, a ani tentokrát nebude chybět odvážná konspirační teorie náboženského charakteru.

Jaké tajemství spojuje nacistického důstojníka a římského císaře? Tuto otázku vám Akta Julián položí v okamžiku, kdy pohlédnete na přebal pevné vazby. Kniha přichází se zajímavým přesahem – kromě náboženských prvků a odvážných teorií si na své, alespoň podle krátké anotace, přijdou i milovníci druhé světové války.
Lang Reily se v tomto díle vydává zjistit pravdu o knize, na které pracoval jeho dobrý přítel a která ho stála život. Práce měla pojednávat o nacistickém důstojníkovi Otto Skorzenym a hlavní hrdina má za úkol zjistit, co spojuje tohoto záhadného člověka, který se neobjevuje snad na žádných dobových fotografiích, s přísně střeženým tajemstvím z dob římské říše, které by mohlo otřást základními kameny celé křesťanské církve.

Příběh se odehrává v rozmezí let od roku 362 až do současnosti. Historické pasáže ze starověkého Říma, plné latinských citací a tajemných náznaků, jsou prokládány částmi z období druhé světové války, okořeněné pro změnu frázemi německými a náhledy do života německých důstojníků. A jak už to tak bývá, všechny střípky spojuje jedno převeliké tajemství…

Akta Julián mají velký potenciál, který se však bohužel Loomisovi podařilo vytěžit jen zčásti. Jeho styl psaní je stále sušší a vlastně se od Případu Pegasus moc neposunul, a to bohužel ani v akčních scénách, kterým tímto hodně ubírá na dramatičnosti. Bodem k dobru budiž fakt, že hlavní hrdina už není o pár kroků napřed před čtenářem, jak tomu bylo v předchozí knize, ale že naopak zarputile klopýtá za svými nepřáteli a čtenář spolu s ním přemýšlí nad významem tajemných slov a veršů. Co by naopak knize slušelo a mohlo ji posunout o kousek výše by bylo více pasáží z minulosti a jejich prolínání a vzájemné doplňování s probíhajícím dějem.

Zápletka je zajímavá, i když by ji rozhodně neuškodilo ještě více rozvézt, a hlavní postavy už nepůsobí tak nevýrazně a ploše jako v předchozím díle. Pokud vás Případ Pegasus bavil, pak Akta Julián určitě nezklamou. Jako oddechová a nenáročná četba pro příjemné podzimní večery potěší asi každého, kdo od ní nebude mít příliš vysoká očekávání.

Akta Julián

Gregg Loomis
Nakladatel: Mystery Press