RECENZE: J. K. Rowling, Bajky barda Beedleho

Článek od: Ivet Křenková - 16.10.2017

Na klasických pohádkách o princeznách, čarodějích a kouzlech vyrostl nejeden z nás. Jak by ale pohádky vypadaly, kdybychom v kouzelnickém světě žili my sami?

Odpověď nám přináší pět bajek barda Beedleho, zachovaných v runách psaném originále, který do moderní angličtiny upravila Hermiona Grangerová. Alespoň tak praví úvodní list. Krátké pohádkové příběhy pro malé kouzelníky a čarodějky dostaly několikrát prostor v knihách a filmech o Harrym Potterovi, zvláště pak Příběh tří bratří, který dokonce sehrál vcelku důležitou úlohu. Nyní se útlá kniha dostává do rukou i obyčejným mudlům, kteří se také mohou pokochat příjemnou podivností nabízených příběhů.

J. K. Rowling na to šla chytře a knihu pojala tak, jako kdyby skutečně šlo o Bajky barda Beedleho, které byste si mohli odnést z kdejakého knihkupectví v okruhu Bradavic. Ke každé pohádce se vyjadřuje sám profesor Brumbál, který obvykle rozebírá jednotlivé aspekty povídky, upozorňuje na rozdíly mezi mudlovským a kouzelnickým světem, a přidává fakta z historie. Rowling pouze místy v poznámkách pod čarou objasňuje význam některých věcí mudlovským čtenářům, což rozhodně není na škodu.

Každý z příběhů se zaměřuje na trochu jiné pohádkové klišé, například na to, že s poctivostí a dobrotu nejdál dojdeš, na obětavost, která v dnešním světě chybí nebo na spravedlivé zúčtování se zlými lidmi. Nejpropracovanější je samozřejmě již zmiňovaný Příběh tří bratří, který se pyšní i nejdelším Brumbálovým rozborem. Bajky jsou vtipné, obsahově bohaté i poučné a nejvíce potěší buď ty nejmenší, nebo příznivce Harryho Pottera a jeho úžasného světa kouzel.

Za zmínku rozhodně stojí hlavně úžasné zpracování knížky. Tmavě modrá obálka se pyšní pohádkovým detailem v podobě pařezu se znakem relikvií smrti. Všechny bajky zdobí černobílé ilustrace od Tomislava Tomiće, které mnohdy zasahují do textu, což knize ještě více dodává na pohádkovosti.

Je velmi jednoduché si představit, že by na Bajkách barda Beedleho vyrůstal kdokoliv z nás a znal je nazpaměť. Pokud si chcete při dlouhých podzimních večerech zavzpomínat na mládí, nebo vás jen zajímá, jak si Rowling poradila s knihou, kterou vlastně „nenapsala“, Bajky barda Beedleho vás určitě nezklamou.

J. K. Rowling
Bajky barda Beedleho

Nakladatelství: Albatros