Recenze: Jaroslav Mostecký, Štěňata vlků

Článek od: Renata Staurovská - 09.04.2018

Vzpomínáte na příběh Leifa Olafsona, dědice dánského trůnu? Na vůni ledového moře, provolávání jmen severských bohů a meče, žíznící po krvi nepřátel? Třídílnou ságu Vlčí věk z pera Jaroslava Mosteckého jsme vám představili před více než rokem, spolu s krátkým rozhovorem s autorem. Nyní nastal čas uvést jeho nejnovější knihu, ve které se vrací zpět do vikinských dob a nepřímo navazuje právě na příběh zmíněné série.

Štěňata vlků přináší vše, co na Mosteckého knihách milujeme. Akci, napětí, lásku, boj, specifický styl humoru nebo prolnutí světa smrtelníků se světem nadpřirozeným. To ale zdaleka není vše. Znovu se setkáváme s důvěrně známou postavou Helgiho Trolla, který si však nechává říkat jen Helgi a ke své minulosti se příliš nehlásí – a z dobrých důvodů. Je jarlem Jeřábí mělčiny, spolu s Keltkou Ulriškou vychovávají dospívající dceru a nemá nejmenší tušení, co všechno se změní, když ho na hradiště přijede navštívit samotářský kožešník se svojí dcerou. Ten totiž nejenže zná Helgiho tajemství, navíc ale přináší zprávy o nepříteli mnohem horším, než se kterým se většina chrabrých vikingů vůbec kdy měla možnost utkat…

I ve Štěňatech vlků klade Mostecký velký důraz na navození poctivé atmosféry vikinské doby. Odkazy na severskou mytologii střídají tematická nápaditá zvolání a nádherně umocňují celkový dojem z knihy. Čtenář má skoro pocit, jako by se v knize ocitl po boku hlavních hrdinů. Bez debaty, tohle Mosteckému prostě jde. A ačkoliv od vydání prvního dílu uplynulo již 23 let, časový odstup vůbec nejde znát - nejnovější kniha na předchozí díly plynuje navazuje jak stylem psaní, tak výslednou atmosférou a je tak přinejmenším důstojným pokračovatelem legendy o Leifu Olafsonovi.

Ocel proniká kůží jako nůž máslem, krev teče proudem, chrabří bojovníci umírají s Ódinovým jménem na rtech, dávno mrtvé legendy a hrdinové ožívají a i potomek Helgiho dávného přítele připlouvá, aby přiložil pomocnou ruku k dílu. Zkrátka a dobře, Mostecký nám připravil vskutku barvitou podívanou plnou nečekaných zvratů, takže nudit se u čtení Štěňat vlků určitě nebudete. Ať už jste fandové Vlčího věku, žánru historické fantasy nebo jenom seriálových Vikingů, zde si určitě přijdete na svoje.

Štěňata vlků
Jaroslav Mostecký
Nakladatelství: Epocha