RECENZE: James Hazel, Jepice

Článek od: Martin Stručovský - 10.05.2018

Jepice je knížka, kterou rozhodně nepřehlédnete. Tematické záložky i knihkupectví oblepená plakáty. Zkrátka a dobře velký titul, který chce vzbudit vaši zvědavost, abyste mu nahlédli pod pokličku. Já to ale udělal za vás.

Jepice začíná jako klasická detektivka. Nález těla v lese, rozjíždí se vyšetřování. Policie se domnívá, že má co dočinění s nějakým cvokem. V tenhle moment se zdá, že jsou karty rozdané, jenže James Hazel vás záhy vyvede z omylu. Na scénu totiž uvádí právníka a bývalého policajta Charlieho Priesta, z něhož se vyklube hlavní hrdina celého tohohle dobrodružství. A činí tak ve scéně, která vám určitě ulpí v paměti, ještě aby ne, když v ní musí Priest hned zkraje bojovat o vlastní život.
Jenže jak se ukáže, život má hodně velký smysl pro humor. A o pár stránek dál je Priest přizván k vyšetřování člověka, který mu usiloval o život. Začíná tak mix scén, v nichž Priestovi jde po krku naštvaný a neschopný policajt a kdy se odmítá na pátrání po vrahovi jakýmkoliv způsobem podílet. Ačkoliv sám už něco takového dělá. Což vás povede k menšímu kroucení hlavou a probuzení dojmu, jako kdyby se autor tímhle snažil nahnat nějaké ty normostrany navíc. Podobný, byť ne tak silný pocit pak může vzbuzovat druhá dějová linka, která se odehrává v minulosti. Konkrétně krátce po druhé světové válce v Anglii. V ní sledujeme snahu Britů získat na tajné základně od jistého nacistického lékaře formuli na jistý preparát, který má cosi společného s jepicemi.
Jepice se na první pohled tváří jako velký áčkový thriller. Ve skutečnosti se ale pod jeho slupkou skrývá nefalšovaná zábavná jízda, která balancuje na hraně kvalitního braku. A když budete knihu číst tímhle způsobem, užijete si to. Čeká vás akce, mrazivé scény a akční finále, které jako kdyby vypadlo z nějakého bijáku s Kurtem Russellem. Taky dojde na nějaké dějové zvraty, které vám vezmou dech. Takže pokud hledáte nějakou odpočinkovou četbu, jste na správné adrese.

Jepice
James Hazel
Nakladatel: Domino