RECENZE: Matt Ralphs, Dcera ohně

Článek od: Petra Elen Mand... - 06.09.2018

Matt Ralphs, redaktor anglického nakladatelství se dle svých slov rozhodl: „Po několika letech, kdy měl tu drzost říkat spisovatelům z povolání, co dělají špatně,“ napsat vlastní knihu. Jeho debut je prvním dílem čarodějné fantasy série Čarodějka Hazel pro mladé slečny.

Hlavní postavou knihy je dvanáctiletá Hazel, která žije celý život na čarodějné mýtině naprosto odříznutá od světa. Jedinou společnost jí dělá matka a starý rezavý kocour. Občas též přijde na návštěvu stará slepá Mary. Jenže tento uzavřený svět je pro pomalu dospívající Hazel vězením. Má stále více otázek a odpovědí typu: „Až budeš starší, vše ti řeknu,“ má po krk. Když jí už konečně matka slíbí, že jí vše poví, tak ji za pár minut unese démon. Během snahy zachránit matku Hazel zjistí, že je čarodějnice ovládající oheň a vyčaruje si zcela náhodou zvířecího přítele – Bramleyho. Zdá se vám to jako příliš náhod najednou? Ano, těchto neuvěřitelných zvratů, kterými se autor snaží oddálit rozuzlení je v knize hned několik. Následně se Hazel i Bramley vydávají za hranice Čaromýtiny na záchrannou misi do Anglie zmítané čarodějnickými procesy. Hlavním podnětem pro vyvražďování čarodějnic není nikdo jiný než osobnost ostrovních dějin Oliver Cromwell a jeho převrat. Nebojoval však tak urputně proti monarchii. Jeho hlavními nepřáteli byly čarodějnice. Hazel poznává nový svět, a snaží se přežít díky svému důvtipu a za pomoci Bramleyho.

Pokud se budeme držet věkového rozmezí uvedeného na knize 11+, pak kniha odpovídá v několika ohledech. Kapitoly jsou krátké. Mladé slečně tedy bude děj ubíhat rychle. Písmo textu je též větší, jak je u podobné literatury zvykem, a drobné ilustrace na rohu každé stránky v podobě plcha též podvědomě povzbudí k četbě. Hlavní hrdinka je cílevědomá a tvrdohlavá dívka, která nehodlá nechat si od nikoho poradit – tedy ani od svého přítele Bramleyho a jde si za svým. V tom autor jistě odhadl náturu jejích vrstevnic, tudíž se do ní čtenářky lépe vcítí. Ovšem nad zápletkou a vyprávěním Hazelina dobrodružství se vznáší otazník.

Děj utíká rychle, snad až příliš rychle. Autor pokládá množství otázek, na které se nedozvídáme odpovědi. Možná záměr vzhledem k tomu, že je kniha prvním dílem série. Bude ovšem tento styl bavit nedočkavé mládí? Každá kapitola je uvedena citáty, které mají uvést čtenáře do dobového myšlení přelomu 16./17. století. Ovšem opět to vzbuzuje otázku, zda se nejedná jen o dekorativní prvek, protože do doby by měl být autor děti či dospívající schopný uvést skrze děj. Většina úvodních úryvků bude beztak zřejmě přeskočena, protože jména králů, inkvizitorů či alchymistů něco řeknou výrazně staršímu studentu anglické historie, nikoli žákovi základní školy. Děj obecně postrádá hloubku a na rozdíl od Lady Jane zde nejsou prvky, o kterých by se dalo říci, že čtenáře nepřímo a nenásilně vzdělávají o historii. Některé části příběhu jsou nezvykle děsivé, krvavé a zde je hlavní kámen úrazu. Je vhodné, aby mladé slečny, které vyrůstaly na pohádkách, najednou byly spolu s hlavní hrdinkou svědky mučení, krvavé reality poprav čarodějnic a zombie? Nebo dnes, v době, kdy si žáci prvního stupně kupují komixy jako Walking Dead se to už tak nebere? To už záleží na úsudku každého jednotlivce.

Vzhledem k tomu, že se jedná o prvotinu autora, lze přimhouřit oči. Příběh potenciál jistě má. Snad je autorova nerozhodnost, pro jakou věkovou kategorii vlastně píše a co vlastně chce vyprávět, jen rozcvičkou před daleko lepším pokračováním. Nechme se překvapit. Druhý díl s názvem Vládkyně ohně vychází již koncem srpna 2018.

Dcera ohně
Matt Ralphs

Vydavatelství: Fragment