RECENZE: Ray Bradbury, Temný karneval

Článek od: Eylonwai - 12.09.2018

Termín „weird fiction“ se v českých vodách nikdy moc neuchytil. Bodejť, taky je to stará americká škola, které u nás říkáme prostě fantastická povídka a máme na mysli třeba i Balzaca nebo Maupassanta. Ale Bradbury navazuje hlavně na Poea nebo Lovecrafta. A to už jsme doma.

Horor? Thriller? Duchařina? Parodie? Komedie? Všechno dohromady. Však jsme taky na karnevalu! A nutno dodat, že někdy zatraceně temném, protože z některých povídek vás bude seriózně mrazit. Ve sbírce je jich celkem 25 a jak už se tak u povídek stává, některé jsou lepší než jiné. Asi nemá smysl zastírat, že pár kusů do druhého dne zapomenete a u některých názvů v obsahu budete několik minut prodlévat, než si vzpomenete, co že za povídku se za nimi skrývá. A pak jsou tu ty ostatní. Ty, jejichž stránky vám budou v hlavě šustit ještě hodně dlouho.

Tak třeba taková Skleněná nádoba. Podivně zdeformované orgány plovoucí v masivních sklenicích asi nejednoho z nás dokážou vyvést z rovnováhy, a co teprve když jsou tak fascinující jako v Bradburyho představivosti. Nebo Vítr, který je najednou něčím víc než jen rozmarem počasí, něčím s vlastními záměry – a věřte mi, ty nejsou vůbec pěkné. A Další v řadě, poslední a nejspíš nejdelší povídka sbírky? Napětí, které se tady stupňuje až k nevydržení, vás přiková k židli a nepustí, dokud nedočtete až k ediční poznámce. Nejspíš nezapomenete ani na svéráznou rodinku, na kterou jsou i Addamsovi krátcí. Rodinná sešlost, Cestovatelka a Strýček Einar jsou takovou trošku bizarní hororovou oddechovkou.

Co však Bradbury umí až k slzám dokonale, to jsou popisy plné živoucích metafor. Najednou se přistihnete, že spíš než čtení samotné vám z něj zůstává… pocit. A tím se také zásadně liší od těch tradičních fantastických povídek, na které jsme zvyklí z hodin literatury. Ano, jsou tu duchové, mrtví, takové ty rádoby laciné hororové „triky“ a to vše v té nejlepší návaznosti na klasiku – ale! Ray Bradbury je neuvěřitelně citlivý a vnímavý autor, který to, co vidí a co jeho představivost překreslí měkkými tahy imaginace, dokáže vtisknout papíru s překvapivou něhou a nápaditostí. Z povídky Nádrž vám patrně v mysli zůstane obraz, vůbec ne nepodobný del Torovu čerstvému snímku Tvář vody. A Emisar začíná odstavcem, který si patrně budete muset přečíst několikrát za sebou:

Martin věděl, že už je zase podzim, protože Pes s sebou nosil domů vítr a mrazíky a vůni jablek měknoucích pod stromy. V černých spirálách chlupů přinášel Pes celík zlatobýl, prach pozdního léta, slupky žaludů, veverčí chloupky, peří červenek, které už odletěly, piliny čerstvě nařezaného dříví a sežehnuté listí spadané z rudě planoucích javorů. Pes vyskakoval. Pršky jemňoučkých kapradin, ostružinových úponků a ostré trávy zavířily po posteli, odkud volal Martin. Nebylo pochyb, nebylo už vůbec pochyb, tohle neuvěřitelné zvíře je Říjen!

Jestli na vás z úryvku prudce a přitom sladce nedýchl podzim, utíkejte otevřít okno a vpuste si do domu ranní mlhu!

Z téhle sbírky povídek se o Bradburym dozvíte mnohem víc, než byste řekli. Každá povídka je totiž uvozena kratičkým komentářem autora o okolnostech vzniku toho kterého kusu a mnohdy je to skutečně pozoruhodné čtení! Osvětlí vám mnoho z toho, jak Bradbury psal a co všechno ho dokázalo inspirovat. Kromě toho je připojeno datum vzniku, které se většinou pohybuje okolo doby druhé světové války. Povídky, které budete číst, jsou vůbec první, které Bradbury kdy vydal.

Temný karneval je vskutku příhodný název. Sbírka je živým rejem povídek, z nichž každá má jinak barevnou a jinak ozdobenou masku. A co se skrývá pod nimi? Nu, na to už musí čtenář přijít sám. Některé prokoukne před koncem, některé mu zůstanou zahalené ještě dlouho po dočtení. A některé možná neodhalí vůbec. A rada na závěr? Čtěte pomalu. Tenhle karneval si totiž chcete pořádně vychutnat a pospíchat se v tomhle případě nevyplácí.

Ray Bradbury, Temný karneval
Nakladatelství: Plus
Rok vydání: 2018