RECENZE: Tim Weaver, Hon na mrtvého

Článek od: Martin Stručovský - 05.10.2018

Knihy britského řízka Tima Weavera u nás začaly vycházet tak trochu netradičně od pátého dílu a pokračovaly k dílu sedmému. A konečně letos jsme dostali šanci zjistit, jak osudy Weaverova hrdiny Davida Rakera vlastně začaly.

David Raker je z těch hrdinů, co se vám rychle dostanou pod kůži. Aby taky ne. Je to sympaťák se smyslem pro spravedlnost, který vždycky udělá, co je správné. I za cenu vlastního utrpení. Jeho osudy jsou pro vás při čtení vlastně stejně důležité, možná někdy i důležitější, než samotné pátrání. Zkrátka a dobře jste zvědaví, odkud se vzal. Něco málo už víme díky dílům čtyři, pět, šest a sedm, které u nás vyšly.
Ale nikdy by mě nenapadlo, že zrod tohohle hrdiny je vlastně tak strašně moc emotivní.
Od prvních stran Honu na mrtvého vás do očí kopne obrovská melancholie. Smutek je cítit doslova z každé stránky. Uvědomíte si, že pro Rakera je pátrání po lidech vlastně poslání, je to jeho život, k němuž se zavázal svoji manželce. Pomáhat lidem pro něj není práce. Je to slib, který dal svojí ženě. A navzdory tomu, co se přihodilo, ho ona pořád žene vpřed. Právě díky svojí manželce tak skončí u případu, v němž jde opravdu o hon na mrtvého. Raker má totiž najít člověka, který by podle všeho měl být nějaký čas už po smrti. Ale zdá se, že tomu nejspíš tak není.
Raker rozjíždí pátrání a stejně jako u jeho dalších případů, je to i tentokrát velmi detailní. Skutečná mravenčí policejní práce, při níž se nevynechá vůbec nic ze života pohřešovaného. Což je věc, kterou ve svých detektivkách provozuje třeba Michael Connelly. Ani Weaver čtenáře zbytečně nezahlcuje policejní terminologií a nesnaží se uchvacovat znalostmi oboru. Jde mu především o příběh a ten klape spolehlivě. Už v první knize dokáže vyprávět poutavě a budovat atmosféru a napětí mu nedělá žádné potíže. A samozřejmě nechybí dějový zvrat, v němž ukazuje, že umí skvěle čtenáře tahat za nos. Prostě klasický Weaver, jak ho máme rádi. Jen napoprvé sklouzl k brakovým motivům, které se do jeho série moc nehodí. Což je vlastně největší vada na kráse téhle jinak parádní knihy.
Pokud jste ještě s Weaverem neměli to potěšení nebo jste snad čekali na první díl, konečně můžete začít. Jako čtení do nastávajících plískanic je Hon na mrtvého víc než ideální.

Hon na mrtvého
Weaver, Tim